Harmadik szempont

Közéleti kérdésekről szintézist keresőknek.

A Migrációs Kutatóintézet bábszínháza

2016. szeptember 16. 12:03 - harmadikszem

beakerhoneydew_2.jpgMost, hogy küszöbön áll az október 2-án esedékes kvótanépszavazás, a propaganda újabb lendültet vesz, ezúttal nem csak a populáris, de a magaskultúrát is megcélozva. Senki ne csodálkozzon tehát, ha a következő napokban a szokásosnál is több úgynevezett szakértő fog nyilatkozni a migráció várható veszélyeiről. Ezek között is kiemelkedik a roppant hangzatos és kétségtelenül tudományosan hangzó Migrációs Kutatóintézet és annak válogatott vezető kutatói, ezért érdemes lehet kicsit elmélyedni ama kérdés tanulmányozásában, hogy mégis kik ezek. Ennek a bejegyzésnek tehát az a célja, hogy a nyájas olvasó, midőn az elkövetkezendő sűrű időszakban a Migrációs Kutatóintézet állásfoglalásait vagy kutatóinak dörgedelmeit éppen komolyan venni készülne, idézze fel magában, hogy ezek bábok, szemfényvesztők és fantomok.14b6a146af3da7ef081ef05d4a6c9fec.jpg

Kezdjük rögtön a fantomokkal, hiszen a sztoriban ez a leginkább felháborító. Ahogy az egy tisztes és valóban nagy tudományos hagyományokkal rendelkező országban lenni szokott, a legkülönfélébb fontos kutatási témáknak léteznek kutatócsoportjai. Így van ez minálunk is, hiszen a Magyar Tudományos Akadémia Kisebbségkutató Intézete hosszú évek óta foglalkozik migrációs kérdésekkel is. Magasan kvalifikált munkatársai természetesen szakterületes PhD fokozattal, több évtizedes kutatói-oktatói gyakorlattal rendelkeznek, valamint vezető kutatóik legalább docensi kinevezéssel. Van azonban velük egy roppant nagy baj: nem nagyon értenek egyet a kormány által hangoztatott szemfényvesztéssel és ezt számos kutatási jelentésükben, nyilatkozatokban és konferenciákon el is mondták.

Egészen hihetetlen és pofátlan módon azonban nem az történt, hogy a politika a szakmai szempontokat meghallgatva módosított volna eredeti elképzelésein, hanem az, hogy ültő helyében létrehozott egy árnyékszervezetet, ahová egyetlen kutatót sem hívott meg a szakmailag illetékes akadémiai (vagyis az elismerten tudományos) életből, hanem olyan bábokat ültetett oda, akik garantáltan azokat a „kutatási eredményeket” nyújtják, amit a kormány elvár tőlük. Az ember legszívesebben azt mondaná, ez egy példátlan dolog, de sajnos nem mondhatja, mert pontosan ez történt a Magyar Művészeti Akadémia esetében is.beaker_bunsenwithbeaker.jpg

Látszólag a politika nem tanácsadóként használja a tudományos eredményeket, hanem ha nem tetszik neki, amit hall (és ez a modern, tudásalapú ismeretelmélet szerint épp annyit tesz: ha nem tetszik neki az igazság), akkor alternatív igazságokat hozat létre bábként működő fantomintézményekkel, mint amilyen a Migrációkutató Intézet. Ez egy nagyon veszélyes játszma, és nem kizárólag politikailag, hanem a maga totalitásában, hiszen az evidenciákon, tényeken, szakértelmen és tapasztalaton alapuló tudás helyett aktuálpolitikai szempontok szerint dönt igen fontos társadalmi kérdésekben. S minthogy a tudás tényleg hatalom, a nem-tudásra, vagyis fantomokra épülő döntéshozatal hosszútávon legjobb esetben is lutri, de valószínűleg a biztos fiaskót is jelenti.scientist_marionette_puppet_b.jpg

Nézzük meg hát röviden a Migrációkutató Intézet honlapját. Elvileg persze lehetne szó arról is (bár a tudományos világban ez azért kevéssé valószínű) hogy jól képzett tudósok egy csoportja más véleményen van, mint a Tudományos Akadémia vonatkozó szakcsoportja, és ők alakítanak egy alternatív tudományos intézetet. Itt azonban közel sem erről van szó. A honlapot böngészve ugyanis hamarosan rájövünk, hogy itt szemfényvesztésen és parasztvakításon kívül semmiről nincs szó.

  1. A Migrációkutató Intézetet a kormány (a nyíltan Fideszes Századvégen keresztül) kifejezetten az után hozta létre, hogy észrevette: az Akadémia nem hajlandó azt szajkózni, amit a hatalom szeretne. Mindez 2015 szeptemberében történt, tehát alig egy éve. Ezt mindenki vegye figyelembe, amikor eme nagy múltú tudományos intézmény állásfoglalásait olvassa vagy hallgatja a következő hetekben. Lesz rá módja, ígérem.
  2. A Migrációkutató Intézet főigazgatója (!) egy PhD hallgató jogtudományban (!) ahol a parlamenti jogot (!!!) tanulmányozza. Emellett a kormányegyetemen, bocsánat, a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen tanársegéd (!). Joggal merül fel a kérdés persze, hogy hogyan lehet a Migrációkutató Intézet főigazgatója (vezetője, első embere) egy olyan, egyébként szimpatikus fiatalember, akinek (1) még távolról sincs semmi köze a migrációkutatáshoz (2) doktoranduszként és tanársegédként legfeljebb tudományos segédmunkatárs lehetne egy akadémiai intézetben. Nehéz azt gondolni, hogy szakmai alapon.
  3. A tudományos igazgatónak szintén nem találunk nem hogy számottevő, de semmiféle kapcsolódási pontját a migráció témájához, ezért kénytelenek vagyunk azt valószínűsíteni, hogy sokkal inkább a 2010 óta tartó kormányzati szolgálata teszi méltóvá eme tisztségre.
  4. További két vezető kutató még doktori fokozattal sem rendelkezik, sőt a jelek szerint a doktori képzést el sem kezdte.
  5. Az egyetlen PhD fokozattal rendelkező kutató önéletrajza impozáns, ám ha megnézzük a tényeket, akkor azt találjuk, hogy a Google Scholar tanúsága szerint összes hivatkozásainak száma 0, valamint 2 darab idegen nyelven megjelent publikációjából egyik egy magyar szemlében jelent meg, a másik egy egyetemi évkönyben (!). A Magyarországon egyedül érvényes publikációs adatbázis, az MTMT szerint a szerzőnek összesen 4(!) darab publikációja jelent meg. Ezek közül a tudományos folyóiratban megjelentek száma 0. A miheztartás végett: ez egy tanársegédi álláshoz sem elegendő az akadémiai szférában. Annál több „pubikációt” találhatunk viszont eme vezető kutatótól a mandineren, vagy a Magyar Időkben vagy épp a közszolgálati híradóban.
  6. A további kutatók között találunk Echo tévés riportereket és kormányzati, minisztériumi segédmunkatársakat egyaránt, csak épp egyetlen migrációkutatót sem sikerült fellelni.
  7. A Migrációkutató Intézet azonban (vélhetően azért is, mert tudományos munkára a migráció témájában a fentiek szerint is alkalmatlan) népszerűsítő, tájékoztató feladatot is ellát. Ezt azonban sajnos nem nagyon lehet másnak tekinteni, mint büdös nagy propagandának, mert eme tájékoztatás médiafelülete hogy úgy mondjam kissé gyanús, mondanám is: Echo tv, Híradó eset M1, Kossuth Rádió, Magyar Idők, Repost, Demokrata, Magyar Hírlap, Mandiner, Válasz. A több száza egyértelműen jobboldali, részben kifejezetten propagandamédium közé körülbelül 1 százaléknyi ellenzéki vagy legalábbis nem egyértelműen pártos médium is becsúszott, talán véletlenül.bea3d3e18179192cdcafdeef15b7df6b.jpg

Ne felejtsük hát el, ha a közeljövőben konferenciákon, a médiában vagy más rendezvényeken a Migrációkutató Intézetnek vagy épp vezető kutatóinak az észosztását hallgatjuk: belőlük a kormány beszél, ők csak bábok. Sokkal rövidebb idő alatt elolvasható a Tudta? prospektus, mint az intézet jelentései, és ráadásul ugyanaz van benne.

Ha tetszett a poszt, kövesd Facebook-közösségünket, és sose maradsz le a Harmadik Szempontról.

 

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://harmadikszempont.blog.hu/api/trackback/id/tr8511712327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TothJanJ 2016.09.16. 14:33:14

Kis érdekesség (meg linképítés); hogy az elit nyugati társadalomkutatásokban hogyan jelennek meg általában a muszlimok médiareprezentációi. A "bevándorló muszlimok" alig szűkítik a kategóriát. Nincs nagy meglepetés real.mtak.hu/34691

Ben Franklin 2016.09.16. 16:13:16

A migrációs kutatóintézet propagandaszerrvezet.

Én MK nélkül is tudom miért kell NEMet mondanom az arab illegális bevándorlókra, de nem mindenki van vele így. Ezért azt gondolom hogy az MK a lehető legjobb befektetés.

MSZP Afrika Korps 2016.09.16. 16:18:30

A kormány propagandaszervezete a kormány propagandaszervezete, senkinek semmi köze hozzá.

Az atlantista-globalista oldalon 100ával müködnek soros intézetek, amik támogatják az illegális migrációt, és tucatnyi propagandablog bukott már meg soros pénzekkel csak az Idexen.

Hogy megyót idézzük: Aki kutatóintézetet akar (ő TV-t mondott), vegyen magának!

Muzsikok közt 2016.09.16. 16:27:34

Szerintem a migrációs kutatóintézet főnöke legalábbis illegális migráns legyen. Hisz a migráns tud sokat a migránsokról. Tudja honnan jönnek, mit akarnak itt, és elfogulatlanul képviselheti a migránsérdekeket.

De ez esetben csendben javasolnám hogy fizessék ezt a kutatóintézetet a migráncsok.

Muzsikok közt 2016.09.16. 16:31:22

'A további kutatók között találunk Echo tévés riportereket és kormányzati, minisztériumi segédmunkatársakat egyaránt, csak épp egyetlen migrációkutatót sem sikerült fellelni.'

Nincs olyan hogy migrációkutató. Igy aztán ilyet nem lehet fellelni.

Nem csak itt mucsán nincs, hanem Németországban sincs. Merrt ha lenne, a németek nem engedtek volna be egyetlen migránst se.

nu pagagyí 2016.09.16. 16:54:12

@MSZP Afrika Korps: "A kormány propagandaszervezete a kormány propagandaszervezete, senkinek semmi köze hozzá."

Minden adófizetőnek köze van hozzá és elvárhatja, hogy a kormány közpénzen ne pártpropagandát nyomjon. Remélem előbb-utóbb az ilyesmiért megkapják, ami jár: börtön.

Sorost hiába kevered bele az izzadságszagú kommentedbe, ő a saját pénzéből finanszíroz törvényesen működő civil kezdeményezéseket. Na és éppen ez az, amihez senkinek semmi köze, hogy ő mire költi a saját pénzét, ellentétben a kormány költésével.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.09.16. 16:55:05

@Muzsikok közt: de van, nézz utána. A MTA kisebbségkutató intézetében többen is dolgoznak ebben a szkénában, valamint a publikációs tevékenységről elég könnyen kimutatható a scope. Egyénként tegyük fel, hogy nincs olyan, hogy migrációkutató (ez nem igaz, de a gondolatkísérlet megér egy misét). Akkor miért fizetünk közpénzen egy Migrációkutató Intézetet?

nu pagagyí 2016.09.16. 17:06:03

@Ben Franklin: "Arab illegális bevándorló". De csúnyán is hangzik! Legyenek még terroristák is! Légyszí!

Egyébként az kb. 1000 ember, akiket ránk testálnának menekültek, tehát nem illegálisak, nem bevándorlók, bár kétségtelenül arabok.

Mr. Neutron 2016.09.16. 18:23:05

Az akadémiai szféra szokás szerint bezárkózik a kis elefántcsonttornyába és onnan próbál kifelé kekeckedni a Kormány irányába, ahelyett, hogy eleget tenne a társadalom jogos elvárásainak. Nos, akkor tessék tudomásul venni, hogy majd megoldjuk másképp! Nekem senki ne próbálja bemagyarázni, hogy csak az lehet migrációkutató, akinek van egy csomó flancos tudományos fokozata. Miért ne lehetne migrációkutató valaki, ha van plö. egy Pázmányon vagy a Károlin szerzett jogász végzettsége, vagy néhány Nemzeti Dohányboltja? Van szerencsém bejelenteni, hogy hamarosan akkreditálják az OKJ-s nemzeti migrációkutató képzést, közmunkások tömegeit fogjuk átképezni migrációkutatóvá, hogy mielőbb fel lehessen tölteni velük a Nemzeti Migrációkutató Intézet megyei szervezeteinek személyi állományát.

TothJanJ 2016.09.16. 18:40:24

@harmadikszem: Hogy ne legyünk igazságtalanok, megnéztem az MTA TKKI ama kutatóit, akiknek a kutatási területüknél konkrétan fel van tüntetve a migráció. (A kedves olvasóknak: nemzetközi adatbázisokban indexált publikációkat nézek csak, függetlenül attól, hogy milyen nyelven vannak írva. Abból is leginkább a SCOPUS nevűt; lehetne még egy másikat is, de az csak korlátozottan fedi le a társtud. publikációkat. És azért ezeket, mert ide kicsit komolyabb minőségellenőrzés után lehet csak bekerülni, míg máshova a lazább is elég lehet.) Tehát 3 ilyen kutatót találtam:

Kovács Nóra kisebbsegkutato.tk.mta.hu/kutato/kovacs-nora 0 Scopus publi

Kováts András kisebbsegkutato.tk.mta.hu/kutato/kovats-andras 2 Scopus publi (egy társszerzős book chapter 2008-ból, és egy 7 oldalas FOLYÓIRATCIKK 2015ből -tüzijáték, ováció, sálálá- amit 9 másik szerzővel közösen sikerült megírnia és ő a 6. szerző a tízből -lekonyuló ... mentális képe és hangeffektjei)

Zakariás Ildikó kisebbsegkutato.tk.mta.hu/kutato/zakarias-ildiko 1 SCOPUS publi 2005ből, 6 oldal, 3 szerző, ő a második szerző. (és ez tényleg egy komoly cikk, 50+ független idézővel, szóval igaz, h tinédzser ás azóta nem szóletett új gyerek, de legalább ez szépen öregszik)

Szóval én óvatosan példálóznék az MTA TKKI-s migrációkutatókkal, mert még kiderül, hogy a nemzetközileg jegyzett teljesítményük összemérhető a Migrációkutató Intézet kutatóival.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.09.16. 19:53:41

@TothJanJ: nem kell óvatoskodni, a nálad felsoroltak közül a leggyengébbnek is 34 MTMT-s cikke van, zömmel folyóiratcikk, migrációs témában. A Migkutató Fideszintézet legerősebb fazonjának van összesen 4 publija, ebből 0 darab migrációs témában. Szóval attól még, hogy általában a magyar TATK szférában kevés a SCOPUS szintű cikk, az összehasonlítás HAZAI szinten megtehető, és nagyon vicces eredményeket hozhatunk ki belőle. Egyébként nem értem mi szükség s szerecsenmosdatásra, a vak is látja hogy ez egy büdös nagy kamu. BTW itt van akkor Melegh Attila, aki "csak" docens, nem főszuperigazgató nagykutató, de tudomásom szerint elfelejtették felkérni a közreműködésre, pedig az idézettsége migrációs témában 150 szerese a TELJES Migrációkutató Intézetének. Igaz, az álláspontja nem nagyon fekszik a kormánypropagandához, viszont volt szerencsém a szervezésében több konferencián is részt venni az elmúlt években, amit az MTA kisebbségkutató intézettel szervezett. scholar.google.hu/citations?user=2bmyZzgAAAAJ&hl=hu&oi=ao

TothJanJ 2016.09.16. 21:02:27

@harmadikszem: "nem értem mi szükség s szerecsenmosdatásra" ilyen itt nem történt, azt mondtam, hogy a jelenleg a MTA TKKI hivatalosan feltüntetve migrációs témával foglalkozó kutatóinak a nemzetközileg jegyzett teljesítménye összemérhető a Migrációkutató Intézet kutatóiéval.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.09.16. 21:18:25

@TothJanJ: Azért cseles amit mondasz, mert pontosan tudod, hogy a TATK és a bölcsész szakma Magyarországon SCOPUS és Web of Science szinten valamennyi halmazán a nullához konvergál. Ezért aztán, mivel random két intézmény közül mindkettőnek híg fos lesz a nemzetközi publikációs mutatója, úgy próbálod feltüntetni, mintha ettől összemérhetőek lennének. Pedig nem, hiszen az általad nem is értem miért felhozott Scopusos mérésen kívül van még egy tucat mérési módszer, melyekkel a különbségek kimutathatók (például az MTMT, vagy a PhD fokozat megléte, vagy a diszciplínában eltöltött idő (publikációk, konferenciák). Na mármost az általam kritizált kutatóintézetről ordít, hogy egy éve hozták létre, senkit nem hívtak meg beléje, akinek bármilyen (tehát nem kifejezetten csak Scopus-érzékeny) teljesítménye van a területen, ellenben feltöltötték egy csomó random konzervatív félértelmiségivel, doktorandusz, mégcsakazsem, jogász, riporter az echo-nál, ilyenek.

AZ általad alkalmazott mérési módszer olyan, mint ha azt mondanánk, nézzük meg, hogy egy-egy adott művészeti közösség alkotói közül hánynak szerepel festménye az Uffizi-ben. Hohó, egyiknek sem! Ebből azonban nem következik, hogy mondjuk a szegedi Művészetmalom alkotói köre (mint a képzőn diplomázott kiállító művész évtizedek óta) és a gazdagréti vénasszonyok festőszakköre (gondolom sejted) összemérhető lenne. Pedig ugyebár egyiknek sincs képe az Uffiziben, a másiknak sincs. Igen, viszont van ötszáz más szempont, ami szerint meg kurvára ég és föld.

TothJanJ 2016.09.17. 19:41:56

@harmadikszem: "viszont van ötszáz más szempont" van persze, de bárki néz rá mondjuk nem Magyarországról (najó: "nyugatról", "a fejlett világból") annak ugyanugyanaz a kettő, annak nem lesz különbség némely MTA migrációkutató és a Migrációkutató Intézet mtsai közt. Igy lennének összemérve. (Továbbmehetek; S. Biankát már pusztán az megakasztaná a látóhatárukon, hogy top100as egyetem PhD programjában végzett, míg más mondjuk valami posztszoc. ország obskúrus egyetemén ami még a mivan? sem.) És ha ezt nézed a hazai itthon érvényes minősítés a zárvány, és a sok egyéb a többség.

Szóval ha az Uffizi galériában való nemkiállítottság ugyanolyan mérce lenne a fejlett világbeli művészközösségben mint az indexált publik és a jó PhD programos végzettség a fejlett világbeli kutatóközösségben, akkor az analógia megállna, de mivelhogy nem olyan, ezért nem áll meg.
A BME tudfil doktori iskolája pl. már nem is enged végezni senkit indexált publikáció nélkül, és nem tudok arról hogy (mondjuk) a MOME is hasonló elvet alkalmazna az Uffizi-kiállítottságra. Utóbbi sokkal kevésbé reális követelmény, mint az előbbi.

Tehát semmilyen vitám nincs veled abban, hogy a Migrációkutató Intézet kutatóinak eddigi tudományos teljesítménye nagyon vékony vagy nemlétező, hogy az Intézet fő profilja tudományos legitimációt mutatni olyan állítások vagy intézkedések mellé, ami mitadjisten kormányszintű migránspolicy is vagy annak minimumkövetelményként nem mond ellent, hogy új migrációkutató intézetet sokkal jobb kutatókkal is lehetett volna csinálni, ha akarnak. Te ezt elmondtad, leadatoltad, korábban is beszéltünk róla, én pedig nem ehhez akarok hozzászólni. Pl. azért nem, mert az MTA kutatóközössége, pláne a társadalom~, pláne a kisebbség~ talán nagyjából ugyanolyan zárt és a kezdetnél, a tudományos keresztelési láncuk párral korábbi szemeinél nagyjából hasonló politikai összefonódással alakult, mint most a Migrációkutató Intézet. Ja hogy nekik még nem volt 50 évük, hogy a tanítványaik tanítványai színvonalasan tudjanak kutatni, néhányuknak nemzetközileg is kiemelkedővé válni. Teszek egy erős állítást amiért le lehet dorongolni, de én a Migkutató Intézetben és részben az MMAban is annak a szovjet típusú akadémiai szervezési hagyománynak a felélesztését látom, ami még most is át-áttűnik az MTAn. Szinte biztos vagyok abban, hogy ha Orbánéknak lenne akárcsak még plussz 15 de talán csak 10 évük amivel a gyerekkorukat megalapozzák és nem váltanának hirtelen irányt, az MMA, a PAGEO, a NKE, a Migrációkutató Intézet és stbik szépen elkezdenék kitermelni a maguk szakmailag színvonalas, tudomány-és nyugatkompatibilis kutatóit, mint ahogy az MTA is kitermelte, ill befogta a soft tudományokban a ~80as évek után, szép fokozatosan. Ez az ország nem ismer más típusú tudományszervezést az 1900-as évektől fogva, mint a politikailag alapított vagy tolt, és idővel szakmailag beérőt. Ezt kritizáljuk most.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.09.17. 22:11:36

@TothJanJ: Sajnos igazad van sok mindenben. Attól még érvényes, hogy mind az MMA, mind a Migkutató Intézet egy erősen kerülőutas cucc, a Migkutató sokkal inkább, mint az MMA, mert ott azért vannak minőségi alkotók, nem is kevesen.

Befizetek arra a BME-s kezdeményezésre, mármint hogy össze fog-e jönni nekik; remélem időben elmondják a doktoranduszoknak, és a megjelenési esélyeket is, mielőtt az ötödik évben derül ki, hogy ezért nem tudnak végezni, és vissza kell fizetniük a cirka 10 millió forintot büntető kamatostul (mert ugye ez az új apróbetű).

Egyébként pedig – de ezt nálam te jobban tudod – eleve teljes marhaság a nemzetközi publikációs összemérés akkor, ha nem súlyozzuk legalább centrum-periféria alapon. Az A kategóriás folyóiratok kb 100 százaléka amerikai vagy brit, ergo ott – ha a migrációnál maradunk – a hazai, de a közép-európai témák sem annyira izgalmasak. Hátha még egy magyar kutatóintézettől adod be. Nem is beszélve az antropológusokról, etnográfusoktól, akik maximum ha sok pénzük van akkor egy amerikai konferenciára kijutnak és betehetnek valamit a proceedingbe. Épp ezért van az, hogy szakmánként mások az összemérés intelligibilis módszerei, mert például a matematika és a fizika tökéletesen ugyanolyan Amerikában mint Azerbajdzsánban, de a társadalomtudományok egyikéről sem mondható el ugyanez. Ezért ezek szimplán összemérhetetlenek egy nemzetközi összehasonlító rendszerben, mint pl a Scopus vagy a Web of Science, még akkor is ha van néhány érthetetlen módon bekerült magyar nyelvű periodika is a ZS kategóriában.

Egyébként szerintem az S. Bianka egy jó helyen nem akadna fenn, sőt inkább gyanús lenne, hogy 50 évesen és jó háttérrel (mert azért egy menőnek látszó egyetemen PhD-zni nem a working class sajátossága) szó szerint semmiféle nemzetközileg értékelhető publikációja nincs, sőt hazaiból is csak 1-2 (!). Egyértelműen a jó hátszél mellett is kimagasló tehetségtelenség jele ha engem kérdezel. Emellett én most néztem azért jó helyeken közepesen jó állásokat (na nem vezető kutatóit, mint Biankáé, de mondjuk pár fokkal jobb helyeken, mint a MIgkutató) és nem igazán érdekes, hogy honnan van a PhD, sőt most már azt látom hogy publista helyett a két legerősebb publikációt kérik. Nem csak a tenure track pozíciókban de már a tanársegédnél is, sőt a legjobb helyeken a PhD-re való jelentkezéshez is ezt kell csatolni a publista helyett (mellett). Nekem ez tetszik egyébként, mert így talán el is olvassák., nem csak skimmelik.
süti beállítások módosítása