Harmadik szempont

Közéleti kérdésekről szintézist keresőknek.

J-faktor: 5 tuti mentor tehetségkutatóba!

2016. október 30. 14:40 - harmadikszem

mentor-idea-clarity-concept-illustration-secondary.jpgA J-faktor (ami a Jézusmáriaszentjózsefésmindenanygalokamennyben-faktor rövidítése) akkor ütött arcba, amikor tegnap véletlenül reá kapcsoltam az x-faktor nevű tehetségkutatóra. Nem, nem a versenyzőket fogom szidni, sőt még csak a zsűrit sem. De azért egy dolgot nem igazán értettem benne, és itt van annyi anyag, ami megér egy posztot.

Mit keres ByeAlex mentorként, izé, bárhol? Egyáltalán nem akarok belemenni egy vitába arról, hogy mennyire tehetséges a nevezett nem tudom ki, illetve hogy mit tett le eddig az asztalra. Csak arra kívánom felhívni a figyelmet, hogy a ’mentor’ mint olyan az valamiféle mester-féle, vagyis olyan segítő, aki egy adott professzióban lényegesen előbbre jár, mint az, akit mentorálni kell. Például akadémiai közegben csak docens lehet témavezetője PhD hallgatóknak, tehát demonstrátor, másik PhD hallgató, óraadó, tanársegéd és adjunktus nem. Noha létezhet, sőt létezik is olyan tanársegéd aki hatványozottan felkészültebb némely docensnél, a dolognak nem ez a lényege. A docens legalább 5 éve megvédte a PhD disszertációját (a gyakorlatban ez inkább 10-15 szokott lenni), van egy méltányolható publikációs eredménye, vezető oktatóként dolgozott ki tantárgyakat és tanterveket, meg ilyenek. Ezért lehet ’mentor’. Van tapasztalata, vannak eredményei. Na mármost ByeAlex ezeknek semmiféle megfelelőjét nem hajtotta végre még sehol, és ennyiben ténylegesen eltér a műsor más mentoraitól, a nemzetközi megfelelőkről nem is beszélve, ahol azért igen jelentős szupersztárok szoktak volt mentorok lenni.bye.jpg

De a dologban nem is ez az igazán vicces, hanem az, hogy maga ByeAlex szemlátomást maga is úgy gondolja, hogy méltó erre a feladatra. Olyan allűrjei vannak, mintha már vagy 50 platinalemezes zenekart menedzselt volna eddigi életében. Affektál, nyávog, húzza a száját. „Nem is tudom, nem látom bennetek a következő RHCP-t” meg ilyenek. Mi van? Tényleg elhiszi, hogy az ő ítélete, véleménye, „szakmai” meglátása az egy fontos, prognosztikus értékű dolog? Ha ez így van, az azt jelenti, hogy szerencsétlennek rég megszakadt a kapcsolata a realitással.

Többen felhívták azonban a figyelmet arra, hogy itt tulajdonképp csak eladhatóságról, celebségről és ismertségről van szó, nem szakmai hozzáértésről. Jaaaaaaaaaaa, mondom, akkor íme néhány sokkal jobb mentorjelölt tehetségkutatóba, mint a végeredményben újonc és rétegismertségű ByeAlex.  

  1. Fekete Pákót akarom. Lényegesen régebb óta tagja, sőt, oszlopos tagja a hazai könnyűzenének, sőt, kirándulásokat tett más műfajok felé is, mint például a csokipénisz-szobrászat vagy a professzionális ökölvívás. Több mint egy évtizede kitörölhetetlen a bulvárból, van legalább annyi ismert száma, mint Alexnek, szóval felkérni de azonnal.pako.jpg
  2. Ragaszkodnék ugyanakkor Kiszel Tündéhez is, aki tényleg évtizedekben mérhető munkásságot tud felmutatni. Több százszor annyi médiafelületet takart már ki bájaival, mint ByeAlex, és meglehetős televíziós karrierrel is rendelkezik (Szív tévé vagy épp a legendás BpTv). Az szinte csak ráadás, hogy egy fantasztikus videoklippel is megáldotta a hazai kisérdeműt.kiszel-tunde650x43341.jpg
  3. Én nem is értem, hogy Fásy Zsülike, bocsánat, Zsüliett miért nincs már rég az X-faktor mentorházban. Na nem mint versenyző, hanem szigorúan mint mentor, hiszen ha valaki, akkor ő az anyatejjel szívta magába a muzsikát, és fogadjunk, hogy kb ezerszer annyit állt már színpadon, mint ByeAlex. Hasonlóan jól is áll a színpadnak. Ha már buli van, legyen rendesen buli, érted.zsul.jpg
  4. Szeretném ha Anettkát is előásnánk valahonnan, és nem csak azért, mert az ő szíve is ott van ahol a dal fakad,  hanem mert ő aztán bizonyítottan több tehetséget nevelt ki, mint ByeAlex és összes ismerőse együttesen. Remélem senkinek nem kell bemutatni például Lexikét vagy Tomit, vagy épp Hőemelkedés Petit, hogy csak a legnagyobbakat említsem.277825f.gif
  5. S ha már tehetség: szeretném ha Nógrádi György is ott lenne a mentorok között, hiszen gyerekek: kinek volt életében annyi fellépése, mint neki? Ha van ember aki ma Magyarországon tudja azt kérem szépen, hogy mi az a hakni, hogy hogyan lehet a szart is jó áron eladni, az éppen ő. Hiszen melyik egyetemi professzornak a menő publikációi között van még olyan tétel, hogy aszongya „Ajánló Kasznár Attila Vallás és kormányzat Kínában c. könyvéhez a könyv hátlapján  (2016” Erre van szükség, és – ráadásul – egyáltalán nem biztos, hogy zeneileg rosszabb teljesítményt nyújtana, mint a fentiek közül bármelyik. Nem mintha számítana.nogr.jpg

+1: Yoda. Ne kelljen indokolni.business-mentor.jpg

Ha tetszett a poszt, kövesd Facebook-közösségünket, és sose maradsz le a Harmadik Szempontról.

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://harmadikszempont.blog.hu/api/trackback/id/tr2311915485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TothJanJ 2016.10.30. 15:18:33

ByeAlex teljesen jó mentornak és erre a következő érvet tudom hozni: Ő belülről látta ill. átélte azt a folyamatot, ami senkiháziakból X szempontok szerint becsomagolt senkiháziakat csinál, és most az őt becsomagolók más senkiháziak esetleges becsomagolásához használják. És ByAlex egy igen jól használható szövetminta ilyen esetekben.

Egyébként meg genetic fallacy nem?

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.10.30. 15:51:44

@TothJanJ: es mit szolsz nogradi publistajahoz? Az a poszt igazi gyongyszeme! Van ott minden, pl nezd meg a 2016-os nagyon nemzetkozi nevu cuccut h az micsoda is valojaban

TothJanJ 2016.10.30. 17:24:23

Amit írsz a posztban ("Ajánló Kasznár...") az neki az Egyéb/Nem besorolt/Közérdekű jelöléssel van ellátva, nem tudományosként. Ezt ő jelöli be amikor felviszi. A tudományos közleményeit kilistázva nem is adja ki a jeles irományt a publikációiból; ahhoz kifejezetten meg kell kattintani a 'Nógrádi György munkássága' gombot, ami minden felvitt tételt kiad.

Most csak spekulálok természetesen, de szerintem mindketten ismerjük amikor akkreditációkor az egyetemi adminok direkt körlevélben küldözgetik, hogy de márpedig azt is fel kell rakni az MTMTbe, ha hozzászóltál XY előadásához. Nekem is tele van minden "szeméttel" a listám az ilyen jeles -adminisztratív szempontból fontos- alkalmakkor az utolsó diákköri dolgozatig. Csak én rögtön utána kitörlöm az összeset miután lement, pont ezért, mert hogy néz már ki....

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.10.30. 18:46:16

@TothJanJ: nem hallottam még olyat, hogy az ilyeneket is bekérnék de simán el tudom képzelni. Neki viszont lényegében csak ilyenek vannak, egészen elképesztőnek tartom hogy ezzel lehet valaki rendes egyetemi tanár. És még ráadásul a világ egyik legjobbjának is nevezteti magát meglepő rendszerességgel úgy hogy egyetlen egynél magasabb idézettségű cikke nincs és tegyük hozzá egyetlen lektorált sem, egyetlen nemzetközi sem. Sztem tanársegédnek sem vennék fel ma már sehova.

Persze tudjuk hogy nagy funkci most, a kvótakampányban végighaknizták Speidl Biankával a másik nagy migrációkutatóval (3 vagy négy cikk az életműve ha jól emlékszem) a fél országot, miközben ugyanezen témáról az MTA kisebbségkutató inkubátor projektjében ténylegesen jegyzett nemzetközi szakemberek tartottak konferenciasorozatot, nulla egész 1-es médiaérdeklődés mellett.

TothJanJ 2016.10.31. 07:49:42

@harmadikszem: "In his book, Winterling makes the case that many of the emperor’s wackier stunts, including his treatment of Incitatus, were designed to insult and humiliate senators and other elites. By bestowing a high public office on his horse, then, Caligula aimed to show his underlings that their work was so meaningless an animal could do it."

Az MTA kisebbségkutatósok szerintem jobb is, ha nem ezekkel keverednek a tágabb nyilvánosság elé akkor, amikor ilyen mezőny van versenyben a közhangulat alakításáért. Nekik a kormányhoz kellene járniuk és annak kellene publicitást adniuk rendszeresen, hogy (ha) Magyarország kormánya nem használja fel az állampolgárok tájékoztatásához az ország vezető tudományos testületének eredményeit, szakvéleményét. Hetente el kellene menniük konzultálni, és hetente kiadni közleményt erről, ha komolyan veszik a szerepüket, ami semmilyen mértékben nem a közvélemény alakítása (ellentétben a migrációkutató intézettel, aminek ellenben jelentős mértékben az is).

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.10.31. 09:55:53

@TothJanJ: én nem tudom honnan szedted ezt a mondatot és mi köze bármihez, de azt tudom, hogy a legutóbbi konferenciájukon a megszólalók között kapásból van négy olyan, akiknek a nemzetközi elismertsége több százszorosa annak, mint amit a Migrációkutató Intézet mint intézmény, az összes "tudósával" együtt fel tud mutatni. Csergő Zsuzsának kb cikkenként van 70x annyi citációja mint a MI-nek összességében, Feischmidt Margitnak és Rjaramnak, de Melegh Attilának úgyszintén. Oxford University Pressnél megjelent monográfiák meg ilyenek, szóval én nem nagyon próbálkoznék az összehasonlítással itten. Illetve lehet, csak az nem nagyon lesz megtisztelő a Migkutató Intézetnek, ami, még egyszer, nem egy tudományos szerv hanem a propagandarészleg tudományosnak látszó tárgya fillérekért (vagy forintokért) megvett bábokkal. A kedvenc Speidl Biankánk egyébként a legutóbbi hónapokban fő foglalkozásként éppen az e posztban is említett Nógrádi professzorral haknizta végig az országot. A megfelelő emberek megtalálják egymást úgy látszik. Majd írnak egy (vagy húsz) cikket a magyar időkbe, azt' meglesz az idei publikációs eredmény is.

kisebbsegkutato.tk.mta.hu/hirek/2016/10/elerhetoek-a-a-menekultekkel-valo-szolidaritas

TothJanJ 2016.10.31. 13:25:07

@harmadikszem: Az idézetnek az a köze ehhez, hogy nem leszel konzul ott, ahol a császár lovát ki lehet nevezni konzulnak, mert ez magának a poziciónak az értékét csökkenti és teszi alkalmatlanná arra, amire egyébként alkalmas. Ha a nyilvánosságban X témáról megszólal a migkutató intézetes mellett az MTA-s is, akkor az mindkét esetben tudományos legitimációként jelenik meg, kivétel az icipici szűkebb kutatói közösség akik ezeket a fent általad leírt dolgokat ismerik (és akik erről nem a tvből/rádióból tájékozódnak). Ellenben a baromira széles szekértáborozók körében, akiknek meg teljesen M, mint Mindegy a tudományos teljesítmény, mind az MTAsokra mind a Migkutatósokra azt fogják mondani, hogy a "tudósok" is megmondták amivel egyetértek, ellenben a buzi liberók/fideSS nyaloncok mást mondanak, dehát tudjuk, hogy amazok hazudnak.

És nem, ha egy kicsit előrelátó MTA, vagy MTA-s kutató vagy, akkor nem engeded meg magadnak, hogy 1-2-3millió ember fejében így jelenjél meg -nem azért mert neked snassz, hanem mert ezzel a másikat a magad ellenpontjának láttatod. Inkább az lesz az ágendád, hogy te továbbra is az a hagyományos tudományos intézet vagy, akinek a véleményére, szaktudására a kormány NEM kíváncsi, és ezt dokumentálod és bemutatod ahányszor csak lehet. Én legalábbis így csinálnám ha MTA lennék, már csak azért is, mert a migkutatósokkal nekem közvéleményformálásban kellene versenyeznem és nem tudománykommunikációban, az pedig legjobb tudomásom szerint nem feladata az MTAnak. De korábban már írtam a szovjet típusú akadémiaszervezéses párhuzamokról; nagyon kíváncsi vagyok hogy végül az MTA visszakanyarodik-e ezekhez a gyökereihez vagy nem. A nem azzal jár, hogy bizony tétlenül fogja nézni, ahogy az újonnan alakított kormányintézetek tudományos legitimációt szimulálnak a jelenlegi vagy jövendő intézkedések mögé, de maga a nem-beleszólása egyfajta passzív ellenállás lenne, ha ezt tényleg következetesen megtartja. Előbbivel pedig lehet, hogy tud ellenpontot nyújtani a közvélemény-alakításban, de ha ezt intézményként, mint MTA teszi, azzal egy értelmiségi funkciót vállal fel, nem egy kutatóintézetit vagy -hálózatit.

Nekem majdnem nyolc, hogy mit fognak csinálni, annyiban érint, hogy az ebéd utáni kávét követően másfajta kommenteket fogok írni az egyik és mást a másik esetben, ha valahol szóba kerül majd. Egy csomó más embert is pontosan ennyire fog érinteni: Kicsit érdekes lenne, ha az eddig következetesen apolitikus és az MTAt az apolitikusságában megtartani igyekvő LL 180fokos fordulattal átértékelné ezt az álláspontját, kicsit érdekes lenne, ha a Migkutatósok cikkei két év múlva top folyóiratokban jelennének meg ők pedig a Harvardot, a Berkeleyt meg a LSE-ot hakniznák végig a Kossuth meg a Magyar Idők helyett, de olyan nagy jelentősége azért nem volna mint hogy zaccból kapom-e a kávét vagy frissen őröltből.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.10.31. 14:20:02

@TothJanJ: ez a cinikus hozzáállás vezet majd ahhoz, ami Ceaucescu idejében Romániában zajlott. A forradalmat kivéve talán. Az utóbbi hónapokban nem csak én vettem ezt észre, hanem legalább 5 olyan tudós/értelmiségi ismerősöm, aki még a nyolcvanas években elhagyta Romániát és ma már (szerencséjére) a Föld valamely élhetőbb részén terelgeti nyáját. Ha szerinted nincs jelentősége hogy a kormány árnyékintézeteket hoz létre, árnyékembereknek nyújt nyilvánosságot és eközben képes vallásra, tudományra, kultúrára hivatkozni nos akkor ebben nem értünk egyet.

TothJanJ 2016.10.31. 15:07:17

@harmadikszem: Annak nincs jelentősége, hogy az emberek -akár olyan emberek, akik az MTA-ban vannak, egyébként kicsit jobb hatóképességgel egyenként is, mint mondjuk én, vagy mondjuk te-mint gondolnak minderről. Szerintem világos, hogy olyan helyen élünk, ahol az állampolgárok alulról jövő véleményének, gondolatainak nulla, írd és mondd nulla hatása van arra, hogy a kormány vagy az EU vagy más országok mit és hogyan csinálnak. Ez nem a cinikus álláspontja hanem (reményeim szerint) a realistáé; hamár magát a hozzáállást kell kritizálni akkor ezek a gondolatok inkább önzőek abból a szempontból, hogy egy bizonyos tágságon túl nem érdekeli az embert, hogy mit kellene/lehetne tenni vagy nem tenni a környezetemben. Azon belül viszont annál inkább. Pl. énnekem ilyen álláspontom van közéleti kérdésekben, amivel lehet egyet nem érteni.

Szóval ebben a sajátos helyzetben szerintem az embernek a véleményeit és a gondolatait nem a nála sokkal nagyobb játékosok által már régesrég felosztott és egymás közt újratárgyalgatott közéletbefolyásolásra, alakításra kellene fordítania, hanem arra, amire valóban van befolyása; a saját életére, családjára, kisközösségeire. Igen, el kell viselnie, hogy ebbe az általánosabb környezet belefolyik és nem tudja teljesen kizárni vagy megfizetni, hogy ne foglalkozzon vele. Ha az ember ezt nem tudja megoldani, akkor szerintem a tehetetlenség, a frusztráció érzése hamar megkeserítheti, destabilizáljhatja és akár el is üldözheti. Kivéve, ha valahogy meg lehet azt oldani, hogy ez sok emberben egyszerre jelentkezzen; abból lesz a forradalom (ami láttuk, hogy pl. Ukrajnában mire volt jó és milyen háttérrel, csak hogy valami közelebbit mondjak. Persze nem kizárt, hogy nálunk nem így lesz.)

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.10.31. 18:07:23

@TothJanJ: ha _tényleg_ ez a meggyőződésed én azt respektálom. Én nem hiszem, hogy felesleges a küzdelem az egyén szintjén, ha azt mondanám mint te, azt csak azért tenném hogy a lelkiismeretemet nyugtassam: úgy sem tehetek semmit, hát nem is teszek. Ezt mondták egyébként a népek akkor is, amikor a zsidókat a szemük láttára vitték végig a városon, a jónép pedig - már aki nem szurkolt kifejezetten a náciknak - igyekezett magára csukni az ajtót. Hiszen én csak a családomat védtem. Úgyse tehettem volna semmit! Hát nem igaz?

Nem tudom hogy igaz-e. Inkább nem, mint igen.

Ami a frusztráltságot illeti teljesen igazad van, én nem csodálkozom azon, hogy egy frusztráló helyzet valakit frusztrálttá tesz, és igyekszik kilépni belőle. Még azt is mondhatnám, hogy ez meglehetőst egészséges.

TothJanJ 2016.10.31. 19:50:28

@harmadikszem: Ennek a világnak pont az a trükkje, hogy összekavarja a küzdelem színtereit. Azt mondom, hogy ott hass ahol tudsz és ne ott próbálkozz ahol nem tudsz. Mindenki legyen egész nyugodtan kételkedő, próbálja meg ha nem hiszi de miután sokadszorra látja hogy ő itt nem tényező akkor lássa be, vonuljon vissza olyan területekre ahol igen, és ott működjön, mert ott van értelme. Pl. család, barátok, egyházközösségek, ezeket is bózótirtással kezdve; tehát tv/rádió/napilapok kukába, közéleti témákra nem reagálni, nem követni ilyesmi). Ne ott ahol nem, mert azzal elpazarolja a képességeit és pszichológiailag is káros lesz neki hosszú távon.

A frusztrációból kilépésre teljesen egészséges válasz a mikrolokalitásba visszahúzódás és annak tudatos leválasztása a tágabb környezetről, amennyire lehet. Persze ha valakinek valamiért fontos, hogy ő egy olyan politikai környezetben éljen ahol ő márpedig állampolgárként számít, akkor tényleg el lehet menni olyan politikai berendezkedésű országokba élni, ahol ezt megadják a bevándorlóknak is.

Ugye a végletesen frusztrált, a mások által elkövetett gonoszságokat, igazságtalanságokat magára vevő ember sokszor könnyebben ront ki az utcára és áll a marhavagonok elé és kiabál torkaszakadtából, mint az, aki saját magával és a szeretteivel van elfoglalva, de a hatalom felé kussol, rendben fizeti az adót, talán tesséklássék néha még ki is megy a menetekre meg az ünnepekre. Biztos vannak akik szimpatizálnak az előbbivel és megvetik az utóbbit. Kis bibi, hogy előbbi sokszor nagyobb eséllyel végzi vízszintesben ólmos fejfájással az utcán mint utóbbi, és még meg sem tudja menteni a deportálástól a másokat, míg a kussoló, érdektelen, érzéketlen egérkének sokkal jobb esélyei vannak, hogy valódi válsághelyzetekben másokon okosan, megfontoltan segítsen. Pl. akik zsidókat bújtattak, ápoltak, segítettek jellemzően nem az első típusba tartoztak. Amúgy a mai magyar helyzetnek szerintem semmi köze a náculáshoz, de term. én is beleolvasok olyan blogokba ahol ezzel nem értenének egyet.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.10.31. 20:20:41

@TothJanJ: ebben még talán van is ráció, de nem egy ilyen kicsi balkáni országban, ahol nem tudod megúszni, hogy a politika beleszóljon a te, a főnököd, a gyerekeid vagy a kutyád-macskád életébe. És ez szemlátomást egyre inkább így lesz (végeredményben ezt jelenti a totalitárius kifejezés). Nem nagyon van például politikailag nem helyzetbe hozott iskolaigazgató, és ez bizony iskolaválasztásnál tud bonyolultságokat okozni, csak hogy egy nagyon egyszerű példát említsek.

Nem tudom honnan tudjuk milyen típusú emberek segítették a zsidókat, de arról vannak adataink, hogy a mostani menekültválság idején milyen típusú emberek segítettek a menekülteknek. És bizony pont azok, akik egyébként is rendszerkritikusak, sőt ennek hangot is adtak nem egyszer és nem kétszer.

Persze én is beleolvasok olyan blogokba alkalomadtán, ahol erre azt írnák hogy na ja, mert a Soros pénzelte őket, és nem is a menekülteket akarták segíteni hanem megbuktatni a jó magyar és nemzeti keresztény kormányt hogy a helyére ültessenek valami liberális zsidót.

A szürke egérkék és a ne szólj szám nem fáj fejem people életével kapcsolatban nem szeretném az egzisztencialista filozófusok véleményét hangoztatni de szerintem ők ugyanolyan eséllyel fekszenek ki bárhol és bármikor, mint a temperamentumosabbak; az élet e tekintetben meglehetősen egyenlőségpárti. És talán ez nem is annyira nagyon fontos.

TothJanJ 2016.10.31. 21:30:28

@harmadikszem:

Jó akkor én valami zárványvilágban élek; én nem érzek ilyen hatásokat magam körül; lehet van valami köze ahhoz, hogy én sem foglalkozok amazokkal meg nincs tele a fejem rablózással, maffiaállamozással ilyesmivel, ők pedig ugyan miért is foglalkoznának velem? A legközelebb az orulunkvincentes baromkodás volt ehhez; tartott pár hónapig, nem mondom hogy teljesen nyugodt voltam, de végül nulla érdemi következménye lett rám nézve.

Iskolaigazgató, mindenkinek voltak iskolaigazgatói, ugye nem gondolod hogy ezek mondjuk bármikor nem politikailag helyzetbe hozott emberek; legalább az önkormányzathoz sok köze van. Az az érdekes, hogy emellett megvannak-e a szakmai kompetenciái, és ha nem, az a gáz. De mindenképp -átvitten értem- ki lesznek vezényelve az alsósok ünnepségekre max az tárgyalható, hogy május 1-re vagy október 23-ra vigyék inkább. Mi is jártunk iskolába, én a rendszerváltáskor voltam alsó tagozatban és azért emlékszem a sűrűsödő néptáncos/néphagyományos motívumokra az iskolai programokból; talán nem lettem ezzel elcseszve. :)

"arról vannak adataink, hogy a mostani menekültválság idején milyen típusú emberek segítettek a menekülteknek" Igen én is láttam, hogy akik valahogyan szem elé kerültek, azok hova pozicionálhatóak. Véletlenül sem fonódott össze a rendszerkritikus aktivizmus a segítéssel gondolom. Biztos vagyok benne, hogy volt olyasféle segítség is, ahol a segítő a háttérben tartotta a személyét és a politikai véleményét; nem azért mert "félt" hanem mert semmi mást nem akart csak segíteni. Ha pisztolyt nyomnának a fejéhez nyilván elő tudná szedni a levelezést meg a bankszámlakivonatokat, meg talán tanúkat is találna rá, de amúgy nem fogja. (Hogy mennyire nem idegen ez a felfogás pl. az egyházaktól; úgy emlékszem a Katolikus Karitász is ilyesmi indokot mondott amikor megkérdezték erdőpét hogy ilyenkor hol is vannak ők).

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.10.31. 21:41:37

@TothJanJ: és mekkorát hazudott. De mekkorát. A Karitászt élő ember nem látta egyik tranzit állomáson se, sőt EP még a többi nyalonchoz képest is későn kapcsolt, hogy abba kellene hagyni a nagyon nyilvánvaló seggnyalást és inkább az imitatio christi felé elmozdulni. A Jezsuita menekültszolgálat segített több ízben is, valamint jó pár ökomenikus szervezet. Mi egy amerikaival voltunk kinn, pl. Szóval igen, ez jó példa, de sajnos pont arra, hogy hogyan lehet utólag erre hivatkozva rejtett segítséget hazudni.

Egyébként az tök jó hogy nincs tele a fejed a rablózással, de csak neked. Vagy még neked se. Mert ezek ténylegesen lopnak, és ezt direkt nem észrevenni vagy elbagatellizálni azzal, hogy mások is lopnak (igen, de nem ennyit) egyszerűen az igazság figyelmen kívül hagyása. Amihez megvan a jogod, ha - mint feltételezem - vannak magasabb szempontjaid, de ezeket nem lehet mindenkitől elvárni.

TothJanJ 2016.11.01. 08:28:14

@harmadikszem:

" direkt nem észrevenni vagy elbagatellizálni azzal, hogy mások is lopnak" és ehhez megvan a jogom: Én ezt itt biztos nem hoztam fel és egyébként sem hoznám fel. Arról van szó, hogy így működik a keleteurópai-balkáni-eurázsiai, demokratikusnak meg köztársaságinak felcímkézett, de teljesen másféle felépítésben működő rendszer, függetlenül attól hogy épp ki működteti, ki van ma kormányon Magyarországon. És azért látszik jobban, mert a Fidesz nem diplomatikusan és diszkréten csinálja, hanem nyíltan, amihez én azt gondolom, hogy az eggyel-kettővel előtte következők politikai arroganciája is hozzájárult sok más egyéb mellett. Pl. nézd meg a mostani médiapiaci szereplők alakítását; 15 éve javasoltak egy felosztási paktumot amit az akkori médiapiacon echte túlnyomó többségben és befolyásban lévő "baloldali" szereplők azzal utasítottak vissza, hogy akinek tévé kell, az vegyen magának. Természetesen, ilyen a hatalom, semmi engedményt nem adsz a kiszolgáltatottnak sőt, és tudod, hogy te sem várhatsz el mást hasonló helyzetben. Most ez megfordult, csak éppen látható a fordulat ('45 után is látható volt, onnantól meg szépen öröklődött tovább).

Szóval szerintem a különbség nem a lopás/rablás mértékében, hanem a láthatóságában van, és a láthatóra lehet pl. maffiaállamozós kampányt építeni, (a diszkrétre meg háttérhatalmazóst, kommunista örökségesest; de mintha erre már belföldi viszonylatban annyira nem lenne szükség úgyhogy átrakják külföldire).

Az is érdekes dolog, hogy mit tart az ember inkább reálisnak vagy követelhetőnek vagy ideálisnak ma Magyarországon: Inkább egy centralizált, hierarchikus berendezkedésű meritokratikus (és ebben a szerkezetben igazságos és koherens) államot, vagy egy önkormányzatias, pluralisztikus berendezkedésű demokratikus (és ebben a szerkezetben igazságos és koherens) államot. Én azt gondolom, hogy mindkét fajta államban szívesen élnék, de ha választhatnék, hogy itt és most melyiket kellene elkezdeni felépíteni akkor biztosan az elsőt választanám.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.11.01. 14:37:11

@TothJanJ: 1. „Természetesen, ilyen a hatalom, semmi engedményt nem adsz a kiszolgáltatottnak sőt, és tudod, hogy te sem várhatsz el mást hasonló helyzetben.” –írod, de ez az, hogy ebben a ’Természetesen’ –ben benne van az összes tanult tehetetlenség. A hatalom ugyanis csak látszat szerint az aktuális politikai elité, valójában a hatalma csak reprezentatív természetű. A hatalom a miénk, és minél előbb veszik észre minél többen, annál kevésbé tudnak érvényesülni a fent általad nevezett viselkedésminták.
2. a háttérhatalmazás mindig bevethető fordulat, nem csak a kommunisták csinálták. Orbánnál nagyobb kommunista egyébként nem kell, na volt is honnan megtanulnia. Ezek is háttérhatalmaznak most rendesen meg szidják a hanyatló nyugatot, ahogy régen tanulták a KISZ-vezéri fejtágítón.
3. A meritokrácia a létező legigazságosabb államforma lenne melyben magam is szívesen élnék, csak van vele egy aprócska baj: lehetetlenség létrehozni. Az arisztokrácia mindenütt oligarchiává korcsosul a la Platón, hiszen a hatalmat sosem a leginkább érdemesek szerzik meg, hanem azok, akik a legjobban vágynak rá (a la Karl Popper). Akkor mit lehet tenni? Marad a legkisebb rossz, vagyis a demokrácia, amely tényleg csak felvilágosul néppel üzemel, olyannal, aki tudja, hogy pofázni kell és cselekedni, olyannal, aki tisztában van a saját hatalmával. A nagyon demokratikusan működő országokban is azok kerülnek tényleges hatalomra, akik a legjobban akarják azt (és megvannak az ehhez szükséges személyiségjegyeik) csak épp tudják, hogyan kell olyannak látszani, hogy a nép ne zavarja el őket a francba.

TothJanJ 2016.11.01. 19:18:17

@harmadikszem: Nem tanult tehetetlenség; tényleg ilyen a politikai hatalom természete (Vagyis én azt hiszem, hogy tényleg ilyen, és van egy nembiztosdetalán a nietzchei hatalom akarására visszavezethető vonal a modern politikatudományban aminek ez, és a politika és a morállal való kibékíthetetlen ellentét a kiindulópontja. Tehát itt szó sincs egyének szubjektív, vagy csoportok kollektív hatalomvágyáról.)

Ez a reprezentatív természetű hatalom, amiről beszélsz, az azt a társadalmi szerződést feltételezi ami itt és most jelenleg nem létezik. Biztos van olyan hely ahol létezik, itt nálunk nem, és nem mostanában változott ez meg. Játszhatunk IRL Bolygó Kapitányát; abban van az a szlogen, hogy "a hatalom a tiétek" (és még élveztem is kisgyerekként; csak azóta eltelt 20év) de ezek nem felelnek meg a valós viszonyoknak. A népnek, nekünk rengeteg hatalma (hatóereje) van azokon a területeken, amiket korábban már említettem, más területeken meg szinte semmi.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.11.01. 20:15:07

@TothJanJ: mindennek ellentmond az általad említett ukrán és az általam említett román és az egyikünk által sem említett de meglehetősen evidens francia forradalom. Nem tudom ki az a bolygó kapitánya, de azt tudom, hogy a franciáknál például nem lehet mindent megcsinálni mert hosszú hagyománya van annak, hogy kimegyen a jónép az utcára és néhány ember fejével utcai focit játszik (Zola Germinal a referencia pl). Ezek nem szép dolgok, és kisgyerekként az öreg ceaucescu házaspárt is sajnáltam, de mégiscsak tönkreteszegették pár millió ember életét, na.

A politika és a morál kibékíthetetlen ellentéte lehet hogy Nietzsche nem annyira ép lelkületéből egyenesen következik, de például az arisztotelészi politikafogalomból és magából a politikatudományi diskurzusból nem. Ez inkább afféle naiv nézet: minden politikus amorális, minden gazdag ember tolvaj, és minden krétai hazudik. Nem. Ez nagyban függ attól, hogy a hatalom tényleges birtokosa mit enged meg nekik. Mindenki igyekszik kitapogatni a határait, és egyébként az orbán kormány is épp azt teszi. De ha elérte, akkor megtudják majd ők is, mi hol merre, nyugi. Az ő hatalmuk csak reprezentatív, de a népé fizikai, vagyis brutális.

PS boldogabb helyeken a fékek és egyensúlyok rendszere által ez a kontrolltényező rendszerszinten be van építve a politikai képletbe, hogy ne nagyon kelljen a népnek odabaszatolnia. Itt keleten a hatalom ezeket nemhogy kiépíteni nem volt képes, de minden erejével igyekszik lerombolni. Vesztére, mert ugyanaz a kontroll-hálózat, ami a hatalmat ellenőrizné, egyben megvédené a népharagtól is, ha eljön az ideje.

TothJanJ 2016.11.02. 08:26:27

@harmadikszem: ha körbenézek és nem az arisztotelészi világot látom magam körül hanem a nietzcheit, akkor arra tippelek hogy az utóbbihoz tartozó fogalmak, leírások jobban segítenek megérteni azt ami most van és azt ahogyan működik. Amit a politikai hatalomról mondtam azt arról mondtam és nem személyekről (politikusokról vagy tolvajokról vagy krétaiakról).

A nép fizikai (brutális) hatalmának előfeltétele egy nem-fizikai hatalom gyakorlása, ez a tömegek összegyűjtése/megszervezése. Ez valamilyen szinten megvan itthon is, vannak ilyen civil szereplők, csak pl. az értelmiségi műhelyek, vagy a jól sikerült riportokat író riporterek, vagy a trendi hashtaget, szlogent, átnevezést stb. kitaláló aktivisták nálunk nem összemérhetőek a Bayer-Bencsik féle Békemenetekkel. Ha az nem fizikai és brutális (pontosan ennek demonstrálása, meg annak hogy bármikor össze tudják szedni) akkor mi az; itthoni mértékben gondolkodva? Szóval jelenleg a nép fizikai hatalma ha úgy adódik és ne adódjon, akkor a "kormány ellenségeire" fog irányulni, épp arra akit annak kineveznek. Erre is tudunk kortárs példát; lásd a nyári török puccskísérletet ahol az Erdogant támogató állampolgárok lényegében megvédték a kormányt. Annyit kellett mondania hozzá, hogy Go to the streets and give them their answer; na ha itt Orbánnak egyszer ezt kel mondania akkor én azt gondolom megjósolható, hogy merre fog hatni a nép fizikai, brutális hatalma. Nem tesztelném mostanában.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.11.02. 10:11:46

@TothJanJ: ja, mondjuk ez igaz. Eggyel több ok arra hogy leöblítsük végre ezt a budit.