Harmadik szempont

Közéleti kérdésekről szintézist keresőknek.

10 tipikus egyetemista

2016. november 26. 01:52 - harmadikszem

horror_comedy_student_film_crew.jpgEgy korábbi bejegyzésünkben a magyar oktatással kapcsolatos legnagyobb problémáról próbáltunk beszélni felesleges finomkodások nélkül – kaptunk és érte hideget-meleget. De ez nem szegte kedvünk, sőt: mai posztunk az érem másik oldaláról, vagyis az egyetemi hallgatókról szól.

De miért pont róluk? Hiszen itt vannak az általános iskolások és a középsuliba járók is, hogy az óvodásokról ne is beszéljünk. Csakhogy van egy nagy különbség: miközben a legifjabb generációk képviselői még kiskorúak, egyetemre csak gyakorlatilag felnőttek, vagyis felelős, nagykorú magyar állampolgárok iratkoznak be. Ettől persze még lehetne kritizálni a kisebbeket is, de az csak amolyan vénasszonyos fecsegés-féle lenne, hiszen őértük még kizárólag mi, felnőttek tartozunk felelősséggel. Az egyetemisták azonban más tészta: nekik már nem csak elvárásaik lehetnek, de velük szemben is megfogalmazhatók elvi követelések, vagy legalábbis nem értelmetlen dolog ezt feltételezni.  

Mert mi is a helyzet? Sajnos az oktatásban nincs pénz, és egyre kevésbé lesz. Ettől persze zuhan a színvonal – ki tudja, hol áll meg. 50 éve kiváltság volt egyetemre járni, 20 éve lehetőség, ma pedig szinte mindenkit fel kell venni, mert az egyetemek rettentő mértékben rá vannak szorulva a hallgatókra. Na, meg is látszik.

A magyar egyetemistákról szóló leplezetlen vélemény előtt azonban két elöljáró megjegyzés következik annak érdekében, hogy az értelmetlen kommenteket megpróbáljuk előre kiszűrni.

Először is, nálunk jobban senki nem szereti ezt a korosztályt. Kifejezetten a kedvenceink: többségükben már kinyílt az értelem de legalábbis bimbózik, felnőtt emberként kezelhetőek, de még kevéssé csontosodtak meg. Egyszerűen imádnivaló mind.

Másodszor is, a soron következő kritikák természetesen nem mindenkire vonatkoznak, Rád például biztosan nem. Úgyhogy anélkül is tudjuk, hogy leírnád: te csecsemőkorod óta az egyetemi tanulmányaidra gyűjtesz, ezért voltál a Család magazin babamodellje. És egyetem mellett is van 5 állásod, amiből eltartod idősödő szüleidet és néhány random hajléktalant. Nagyon motivált vagy, bombázod a mentorokat az ötleteiddel és egyébként nagy figyelemmel követsz minden előadást és szemináriumot, tele vagy kérdésekkel, felvetésekkel, és igyekszel mindenből tanulni valamit. Ez a bejegyzés nem rólad szól, így kérünk, ne háborodj fel.

  1. Az egyetemet látogatók jó része valóban látogató, afféle állatkerti értelemben. Megveszik a jegyet, leveszik a kis kabátkájukat, büfézgetnek és néha ránéznek egyik-másik állatra. A viccesebb állatokon röhögcsélnek, a félelmetesebbektől ódzkodnak, az aranyosabbakat még fényképezik is. Ők az egyetemi Fizetővendégek.paying-bills.jpg
  2. Egy másik, igen tekintélyes részük valójában szívességet tesz azzal, hogy be-benéz az egyetemi termekbe. Szívességet tesz egyfelől a szüleinek, hogy lám egyetemista gádzsót csinál magából, másfelől a tanárnak, hogy lám nem a pucér falakhoz kell beszélnie. Ez a típus jóval fennebb hordja az orrát, mint a sima fizetővendég, aki – a szívességet tevővel szemben – legalább többnyire kedves.
  3. Egy kevésbé látványos fajta diák az úgynevezett Hallgató. Mármint a mindig zenét hallgató. E tevékenységéhez a típus legtöbbször a padra hasal. A Hallgató felett nem csak a tanár hangja, de az évek is elszállnak a maguk tempójában.playing-games-on-cellphone.jpg
  4. A hallgató aktívabb változata a Nyomkodó, aki egyrészt a pattanásait, másrészt a telefonját vagy a tabletet nyomkodja. Ha úri modor is társul érdektelenségéhez, akkor mindezt legalább nem az első sorban teszi. A nyomkodó egy parasztabb fajtája néha fel-felröhög, ha a haverja épp valami kurva vicceset írt a facebook chatfalon, de ha a tanár erre hozzá vág egy hangfalat, akkor azért általában nem dobja vissza.
  5. Népszerű továbbá a Metszethalmaz, aki nevét szája görbületéről kapta. Ő ugyanis, fordított U-t formázó szájával folyamatos motiválatlanság alatt tartja az előadót. Kizökkenthetetlen kedélyű versenyzők ezek, nem nagyon érdemes bepróbálkozni velük, bár egyes egyetemi történelemkönyvek szerint Wittgensteinnek egyszer sikerült egy Metszethalmazt, ha nem is Unióvá, de legalább vonallá változtatni.0960a7436008f887aa6bbf0afd34eb72.jpg
  6. Ennek egy súlyosabb változatát Szellemi frigidnek hívják a szakmában: mentális rőzséjét még Herakleitosz fekete tüze sem tudná lángra gyújtani. Effektíve semmi nem érdekli, és ennek nem győz hangot adni, ha alkalom kínálkozik.
  7. Örök kedvenc darabunk az Énnemisértem. Az Énnemisértemmel az a kisebb baj, hogy én nem is értem, mit keres egy egyetemen: a nagyobbik gond az, hogy ő sem érti. A legalapvetőbb dolgokkal sincs tisztában, mármint nem az órával kapcsolatban (általában a címét sem tudná megmondani), hanem úgy globálisan: emberi viszonyok, térbeli tájékozódás, time issues: semmi. Ha az anyukája reggel a hengermalomba vinné, akkor ott töltené a napot.
  8. A Direktor nem csak a művészeti karokon, de a bölcsészetek, sőt, a társadalomtudományok területein is egyre elterjedtebb. A tanárt jobb esetben az általa megrendezendő előadás főszereplőjének, rosszabb esetben díszletnek tekinti. Egyértelműen feladatának tekinti az óra menetének megállapítását, a témák meghatározását, sőt legtöbb esetben azt is ő szeretné megmondani, hogy mikor gördüljön le a függöny.  untitled_4.png
  9. A tanárok igazi réme a Félhangos, aki még a leginkább magabiztos oktatót is képes kizökkenteni, sőt, ha jól dolgozik, akár hebefrén skizofréniába is kergetheti. A Félhangos ugyanis mást sem csinál, mint az egész előadás során félhangos megjegyzéseket tesz az oktatóra, a témára, az előadásra vagy általában az egész szituációra. Ezek a megjegyzések természetesen minden esetben negatívak és globálisak, tehát nem bírnak ésszerű kritikai tartalommal: sokkal inkább rövid leminősítések, mint „Isssstenem” meg „legyen már vége” meg „jhajjj”. Ha az oktató odakapja a fejét, akkor általában egy kedves mosolygó arcot lát, melynek száján azért még felismerhető az utolsó félhangosan kiejtett hang artikulációs pozíciója.
  10. A Rákészülő szintén felejthetetlen figurája és ős-demotivátora minden létező oktatási szituációnak. Természetesen nem az órára, a projektre vagy a vizsgára készül rá, hanem az óra végére, de már az első másodperctől. Az előadás utolsó fél óráját már garantáltan azzal tölti, hogy látványosan összepakol minden olyan kelléket, mely arra emlékeztet, hogy itt valaha óra volt. Az utolsó negyed órát már kabátban és hátizsákban tölti, és az előadás előtt 5 perccel felveszi a térdelőrajt pózt, hogy az előadónak semmi kétsége ne legyen afelől, hogy az előadásának voltaképp egyetlen valóban fontos és értékelhető része van. A vége.1340045553_running.jpg

Ha tetszett a poszt, kövesd Facebook-közösségünket, és sose maradsz le a Harmadik Szempontról.

 

53 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://harmadikszempont.blog.hu/api/trackback/id/tr4111999014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

furious ewok 2016.11.27. 10:30:48

Heh, jó cikk, de csak az alulmotivált hallgatókat sorolja fel, pedig megvan annak az ellenkezője is: a stréber. Ő az, aki mindig az első sorban ül, és alapvető szellemi korlátait az anyag és az előadó iránti látványos lelkesedésével kompenzálja. Ha a tanár esetleg megkérdezi: van kérdés? akkor neki biztos lesz legalább egy, ami legtöbbször egetverő hülyeség, de fenntartja azt a látszatot, hogy a stréber hasznos tagja az óráknak. A tanárok habitusuk szerint megtűrik, kedvelik vagy egyenesen kivételeznek velük. A stréber és a jó tanuló lehet egy és ugyanaz, bár míg a jó tanulónak általában van némi önbecsülése, addig a stréber ha kell, lemegy kutyába is, csak hogy pár jó szót kiérdemeljen az oktatótól. Érthető módon egy oktató inkább tanít strébereket, mint a cikkben szereplő alfajokat, és sohasem bántja őket.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.11.27. 10:38:31

@furious ewok: a stréber és a hülye között van különbség. A hülyeségeket kérdező agyhalottak rosszabbak, mint az átlag motiválatlan hallgatók, ebben igazad van. De én azt sem szeretem, hogy a legalja folyamatosan piszkálja azokat, akik viszont tényleg figyelnének és még értelmes meglátásaik is vannak. Az érdeklődés és a motiválatlanság nem stréberség, sőt éppenséggel ez lenne az egyetemre járás értelme.

Köldök_szösz 2016.11.27. 11:05:50

A tnauljálmerkülönbensemminemleszbelőled nevelés azt eredményezte hogy egy tonna olyan ember kerül egyetemre akinek semmi keresnivalója ott X-féle okok miatt.
Ezen azzal lehetne segíteni ha ezt a berögzült felfogást megtörnék azzal hogy aki szakmát tanul az sem hal éhen, vagyis jobban megfizetnék, megbecsülnék azokat az embereket.

erkölcsi hulla 2016.11.27. 11:17:01

Szia, te szerintem a tipikus egyetemi picsákra gondolsz, (igen, lehet tudatosan/tudat alatt még te is ezt a képet tetted be) akik elmennek valami alja egyetemre, csak hogy ne kelljen dolgozni menni rögtön, mert az manapság nem menő. Helyette inkább bekerülnek egy mostanság menő femi egyetemi szakra, pl. kommunikáció, médiatudomány, stb stb., amivel, ők is tudják, nem fognak jól keresni, viszont ha szerencséjük van, találnak valami műszakis fiút maguknak, akivel tervezhetik a további életet. (gazdatest)
És a másik fontos dolog, hogy ezek a csajok ugye még tudnak önmegvalósítani, elvégre apuci kicsi lányát az a minimum hogy eltartják, fizetik a kiadásait, míg ő iszik, bulizik, és megkuratja magát fél
pesttel. Önmegvalósítás. Fontos dolog, ezt látják a médiafosban. És ki tudja, kifog egy gazdag pasit.
Ne hidd hogy légből kapott mese, ismerek olyat aki bevallotta hogy főleg ezekért csinálja, és nem a megélhetésért, elvégre, ha nem jön össze semmi, úgyis eltartják amíg talál mást.Mert lánynál az nem ciki ha majdnem 30 éves és még apuci tartja el...főleg ha 'csak a rezsit fizeti' :D---
Fontos dolog hogy legyen egy kirakatdiplomája, még ha azt hiszi hogy az ér is valamit, és hogy ő kvázi okos. :D
Racionalizálja magának hogy ha neki van egy dipije, akkor ő már okos, sikeres karrierista nő, önmegvalósított, stb, TEHÁT neki is jár minden ami a filmekben is: okos, diplomás, lehetőleg rég gazdag faszi, jól fizető irodai femi meló ahol egymást érik a meetingek, mint a filmekben, de dolgozni azt nem kell semmit, lehet kávézni és mosolyogni, mint a filmekben.
Na szóval ne téveszd össze ezt a típust a középaljaosztályból tanulni feljött csóró hallgatókra, akik azért csinálják, mert ki akarnak törni a nyomorból, netán dolgoznak is ezért egyetem mellett.
Nem fura, hogy az összes kép láthatóan bulizós picsákról van? Még ha az írás szarkasztikus is, látszik hogy kikre gondolsz, te kis hímoviniszta :D Jön a femshit média meglásd :D

erkölcsi hulla 2016.11.27. 11:22:35

@harmadikszem: Motiválatlan tanárok mellett milyen hallgatókat vársz, őszintén? Sőt, inkább az a jellemző hogy a tanár jobban szarik bele az egészbe, mint a diák aki neadjisten tanulni is szeretne, ha már bejött az órára. És mit lát, életunt leszaromtablettás, dilettáns, szakma alja tanárokat, akik nem titkolt rosszindulattal tanítanak, és osztályoznak.
Az igazi cél: bukjanak minél többen, tovább bent maradnak, jár értük támogatás. Így lesznek a 90%-os bukási ráták. Csak nem kell leadni rendesen az anyagot, nem kell pontosan kihirdetni miből lesz a számonkérés, nem kell semmi anyagot kiadni, és akkor lehet olyat kérdezni amiről fingjuk sincs a
gyökereknek, lehet buktatni.

erkölcsi hulla 2016.11.27. 11:24:37

@erkölcsi hulla: Elfelejtettem az álszent jóindulatot a vizsga kihirdetésénél, mikor is az oktató szomi képpel jön hogy jaj-jaj már megint mily sokan buktak, pedig ő tényleg mindent megtett, és hogy ez neki mennyire bántja a lelkét :D Kedvenc :D

Visceroid 2016.11.27. 11:26:29

A mai egyetemistának gazdagok a szülei.

csentecsa 2016.11.27. 11:29:20

Kimaradt a hökös kavarógép, aki már 9 éve koptatja az intézményt, egyrészt mert geci lusta, másrészt mert nagyon jól elvan a Hök büdös kis bugyraiban, kapcsolatrendszerében. Ha 10 év + méltányossági után kirúgják, akkor újrafelvételizik..

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.11.27. 11:40:22

@erkölcsi hulla: 10+ különböző egyetem különböző szakjáról szereztem a tapasztalatokat szóval nem csak a bölcsészekre jellemző, a TATK-on és a TTK-n is van belőle sőt utóbbin még annál is több, mióta a kormány kiterjesztette védő szárnyait a természettudományokra. Azóta 2-es matek érettségivel jönnek oda, persze van nagy meglepetés az első analízis szigorlaton.

A kompetencia tesztek országosan hatalmas visszaesést mutatnak, férfi/nő, bölcsész/természettudomány nem számít, matekból 60, nyelvi kompetenciából 50 százalékot esetek vissza a népek az utóbbi évtizedben. Külön izgalmassá teszi az életet mindez a nyelvi és nyelvtanári szakokon, ahol többen SOSE mozdulnak ki a B2 szintről

A nép fia 2016.11.27. 11:44:15

Ezzel a poszttal pontosan ugyan az a probléma, mint a korábbival: csak egy korlátolt szemellenzős pontból tekintve ír és osztályoz.

Attól tartok, a harmadik szemes poszt-toló úrnak inkább eggyel kevesebb, mintsem több szeme van.

ON:
Az egyes pontok némelyike egyébként még vicces is. :)

Takony(Aki az élet vizet issza) 2016.11.27. 11:51:08

Helóka, két dolog fogalmazódott meg bennem az írás kapcsán
1. Jó kis összeálltás, bírom az ilyen humoros archetípus-gyűjteményeket. Kár érte hogy a stréberek kimaradtak... ja és nagyon szívesen olvasnék ilyet gimnazistákról, középiskolásokról is, kit érdekel hogy nagy része még gyerek?

2. Azzal viszont nem tudok egyetérteni, hogy rá vannak szorulva az egyetemek a fiatalokra, és ezért esik a színvonal. Nézzük már meg mekkora a túljelentkezés meg a ponthatár! És ehhez jön hogy kvázi társadalmi elvárás ma hogy legyen diplomád mert az a menő, tökmindegy milyen, és pontosan ezért van ennyi alibi-hallgató.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.11.27. 11:54:11

@A nép fia: de nem is írtam hogy enciklopédiát szerkesztek :D Ez egy blog. hallo-hallo.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.11.27. 11:56:04

@Takony(Aki az élet vizet issza): nincs túljelentkezés, csak néhány elit szakra. Ilyen tipikusan a nagy művészeti egyetemek csúcsképzései (MOME, MKE, SZFE) illetve a pszichológia (ELTE,KRE). A többi egymillió szakon lasszóval fogják az embereket, mint mondtam a reálos szakokon még inkább mert oda ugye eleve nem akar a kutya se menni. Mégis ki szeretne ma fizikatanár lenni???????? Na ugye.

erkölcsi hulla 2016.11.27. 11:56:18

@Takony(Aki az élet vizet issza): Rá vannak szorulva. Egy műazakira bekerülsz 280 ponttal. Az sztem nincs meg hármas átlagban.

gomborr 2016.11.27. 12:05:12

Szerintem nagyon nagy különbségek vannak azért egyetem és egyetem, szak és szak között. Én egy kis szakra jártam otthon, ami elég színvonalas volt és a tanárok többségének motivációjára sem lehetett panasz; az évfolyamomon a BA-t időre befejező minden ember külföldön lett később doktori ösztöndíjas. Töri szakon emellett - ugyanazon az egyetemen - számos olyan embert ismertem meg, akinek már a kapun se lett volna szabad bejutnia. Nem beszélve egy volt barátnőmről, akinek 10 év alatt nem sikerült egy BA diplomát megszereznie. :D
Summa summarum: ahány ház, annyi szokás; az arányok mindenesetre valóban nagyon eltolódtak azok felé, akik "bulinak" tekintik az egyetemet és nem azért járnak oda mert tanulni szeretnének vagy az adott dolog nagyon érdekli őket.

Takony(Aki az élet vizet issza) 2016.11.27. 12:11:47

Na igen, köszönöm a gyors választ, tanári szakokra valóban senki nem akar menni, az viszont biztos hogy a BME-re nem 280 a ponthatár. Ami a probléma hogy oda bekerülni, ahonnan majd korrektül fizető helyre mész marha nehéz, a többi egymillió szak meg nem jó sehova, illetve ahogy írtad, ki akar ma tanárnak menni?

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.11.27. 12:24:15

@Coligny: nem akárkik, tengermély tisztelet a kivételeknek.

noblesseoblige · http://fratrescalendarum.blog.hu 2016.11.27. 12:49:03

@Takony(Aki az élet vizet issza):
"ahonnan majd korrektül fizető helyre mész"

Nálam és gondolom hozzám hasonlóan sokaknak sosem volt szempont a korrekt fizetés. Sokkal inkább az, hogy szeressük, amit csinálunk és ha szeretjük, motiváltak vagyunk, akkor azt még ebben az országban is honorálják, noha kétségtelen, hogy nem kiemelkedően nagy fizetésekkel. Sok ismerősöm azért választott menő szakokat, hogy majd abból dőlni fog a lé, csak éppen nem voltak odavalóak, nem szerették, alig várták, hogy kikerüljenek és jöjjön a lóvé. Aztán lett nagy pofára esés, miközben ha inkább olyat tanultak volna, ami érdekli is őket, de kevésbé megbecsült társadalmilag, akkor még akár lehetett volna belőlük valaki.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.11.27. 13:46:44

@noblesseoblige: Ez fontos szempont, és van egy érdekes háttere a dolognak, mármint a korrekt fizetésnek kontra élvezetes munkának.

Szóval nem ismerem a te családi körülményeidet, de ha nem volt szempont a fizetés akkor valószínűleg jó helyzetben voltál. Részletezném kissé.

A fiatalok jó részének, pláne a vidékről feljönni készülőknek nem tud apuci lakást venni. Nowadays egy kis putri is 20 millió forint Budapesten, peremkerületi panelról beszélünk, nem belvárosi tégláról vagy pláne kertes házról. Szóval az illető kénytelen bankhitelt felvenni, amit eleve nem adnak meg akármilyen fizetésre, de ha meg is adnák, akkor sem tudná fizetni, hiszen a 20 mikulás havi törlesztője 20 évre körülbelül 180 ezer forint/hónap. Ehhez jön ugye a rezsi meg az élelem meg a bérlet, 1-2-3-x gyerek, szóval nem, nettó 300 alatt nem lehet még nagyon szerényen sem önálló életet kezdeni. Viszont a nettó 300-as fizetés eleve kilő néhány pályát, köztük egyébként minden szociális szférában lévőt is, ideértve a pedagógusit. Persze emberünk elmehet albérletbe is, azt se kap 100 alatt, és családalapításkor aztán kötözhet tovább egy minimum 150-esbe, ráadásul még saját tulajdona sem lesz soha, nem hogy 20 év múlva, mivel az albira költött 150 mellett persze nem tud félrerakni semmit soha.
Szóval a teóriád mindenkire érvényes lehet, akinek

1) apu-anyu tudott lakást adni/örökölt
2) pasija-nője nagyon jól keres, és ő élhet a szenvedélyének

Lehet hogy a te ismerőseid mind ilyenek, akiknek tehát nem számít a megélhetési minimum, de hidd el, vannak, akik kénytelenek ilyen piti dolgokkal is foglalkozni.

fidesz maszop dk egykutya 2016.11.27. 14:10:14

A magyar egyetemi szakok többsége értéktelen, szükségtelen. Igen még az amúgy szükséges műszaki szakok is durván el vannak húzva időben, és telerakva értelmetlen, haszontalan tölteléktantárgyakkal.

A magyar egyetemi rendszer csak azt a divatot szolgálja, hogy a retardált mánágerek azt hiszik, hogy a diploma számít, ahogy a médiából az átlag ember is azt hiszi, hogy ez hú de elit dolog, és egy csomó szakmájában elhelyezkedni képtelen ember megélhetését szolgálja (tanárok, rektorok, hök, stb) az állami ingyenpénzből (ezért húzzák el a lehető legjobban a képzéseket, ezért van annyi tölteléktantárgy).

Több egyetemet, úgy egészben zárni megszüntetni lehetne... A legtöbb ember azért megy egyetemre, hogy legyen papírja. Nem tanulni, mert tényleg nem lehet a többségében semmi értelmeset, hasznosat tanulni. Azért járnak egyetemre, mert ez lett a divatos elvárás. Ha nincs seggtörlőd (diploma), akkor senki vagy ahogy sugallja a média.

noblesseoblige · http://fratrescalendarum.blog.hu 2016.11.27. 14:23:00

@harmadikszem:

Albérletben élek már jó pár éve, bár szerencsés vagyok, mert a tulaj még nem emelte 100 fölé az árát. Pesten lakásom sose lesz, ezt pontosan tudom.

Amúgy két fizetésből azért már megoldható az élet, csak párt találjon az ember. Illetve mindig van az örök izgalom, hogy az éppen elhalálozó rokon kire hagyja a lakását :DD

Amúgy a világon tudom sehol sem jobb a helyzet, de az alulfizetett, de képzett (szociálismunkások, pedagógusok, egészségügyi dolgozók, közalkalmazottak stb. ) emberek nélkül megállna az élet. Ők tartják működésben az országot. Le lehet nézni a munkájukat (ahogy a szakmunkásokét is), de nélkülük csak pislognánk.

Mindenesetre a cikkhez visszatérve ez egy összetett dolog. Motiválatlanok a diákok, részben a közoktatás miatt, részben a társadalmi nyomás miatt (szerezz diplomát, különben senki vagy), részben pedig a kritikán aluli felsőoktatás miatt. Egyre több a diák, az oktatók száma nem nő és a színvonal is csökken. Az én szakomra anno kb. 230 ember került be (akkor még 400+ ponttal, ma már csak kb. 330), gyakorlatokon is 15-20 ember volt, képtelenség ennyi diákkal normálisan foglalkozni, főleg úgy, hogy kb. a felüket nem is érdekelte az adott kurzus (ami nem csak az ő hibájuk). Ez nem oktatás, hanem tömegtermelés, csak éppen sehova nem vezet.

sambrus 2016.11.27. 14:33:36

@Takony(Aki az élet vizet issza): A BME-re tényleg nem 280 a ponthatár. Hanem 270. És ez biztos, 2 éve felvételiztem. Más kérdés persze, hogy 400 villamosmérnök gólyából max 100 jut el harmadévig, és 20 végzi el 7 félév alatt a BSc-t. Nem bekerülni nehéz a Műszakira, hanem bent maradni.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.11.27. 15:24:59

@noblesseoblige: az első gyerekkel az egyik szülő kiesik 3 évre. Az kettőnél hat, háromnál kilenc és így tovább (OK ha siettek akkor 3-5-7). A főbérlőt nem érdekli, hogy a gyed 100, a gyes 30. Majd meglátod.

A többiben igazad van, írtam is korábban: aki a szociális szférában van ma Magyarhonban, és jól végzi a dolgát, az nem normális. Az szent. Glóriás.

Oregdiak21 2016.11.27. 15:29:55

Szerintem is szar az oktatás az egyetemeken, főiskolákon. Ez lenne az ötödik diplomám, de nem biztos, hogy sikerül. Amúgy okl. közgazdász vagyok, a többi is mind szakirányú posztgrad., most programtervező informatikus. A jelenlegi problémám :a tanár az első órán kihirdette, hogy mi lesz a zh anyag a gyakjegyért. Végig ugyanazt a témakört emlegette, mint zh anyag. Azt mondta óra elején lesz a zh az eddigiekből. Erre nyolctól tízig leadott egy új anyagot és mind az öt zh kérdés abból volt. Ezt szóvá is tettük, erre ezt mondta, hogy az anyag fenn van a neten, hozzáférhető volt. Ja és mi levelezősök vagyunk, heti 40 órában dolgozó emberek. Nyilván abból készültem, amit megjelölt és nem az utána lévő, még le sem adott anyagból. Így egy gyakjegy szerzési lehetőséget elvett, mert csak az megy át, aki már ezt tanulta (programozás). Az ilyen férgek ellen mit lehet tenni, hová lehet bejelenteni, hol lehet plusz egy gyakjegy-szerzési lehetőséget kérni ?

erkölcsi hulla 2016.11.27. 15:36:06

@sambrus: Tovább gondolva: nem bent maradno nehèz, hanem időben elvègezni. A legtöbb ismerősöm 6-7 èv alatt vègzett anno bscn, bár mostanra sokat hígult.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.11.27. 15:38:57

@Oregdiak21: először az érintett tanárral javaslom az eszmecserés, ha nem megy, akkor tanszékvezetőhöz fordulni haladéktalanul. Ha nem megy, akkor dékán. Ha nem megy, akkor etikai bizottság. (szvsz: már a tanszékvezető segíteni fog).

noblesseoblige · http://fratrescalendarum.blog.hu 2016.11.27. 15:38:59

@erkölcsi hulla:

Szerintem a legtöbb szakról kiesni kb. lehetetlen. Nálunk is voltak olyanok, akik már akkor végzősök voltak mikor odakerültem és mikor végeztem még szintén :D Én alapvetően elég nagy problémának tartom a fejkvótát, nem érdeke az egyetemeknek megszabadulni az idiótáktól.

erkölcsi hulla 2016.11.27. 15:39:20

@Oregdiak21: Règi sztori, amit csak hallottam ugymond első kézből: egy este hátulról zsákot rá, ès kicsit összeverni... kedvesebb lesz:D Bár ez mèg szocis törtènet lehetett, már ha igaz.

noblesseoblige · http://fratrescalendarum.blog.hu 2016.11.27. 15:40:16

@harmadikszem:

Röviden: Szar minden.
Csak látná az ember, hogy kifele megyünk a gödörből, de őszintén szólva nem ezt látom, sok mindenbe még csak most zuhanunk bele.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.11.27. 15:40:43

@erkölcsi hulla: elhúzni a tanulmányokat tök normális. Az USA-ban pl olyan drága a költségt. egy jobb PhD képzésen, hogy teljesen legitim dolog 10 év alatt elvégezni, mert ezalatt a tanszékeken 3-4 oktatási és adminisztratív vagy archiválós melót csinálsz. Nem marad le semmiről, aki nem 4 év alatt végzi el.

erkölcsi hulla 2016.11.27. 15:42:13

@noblesseoblige: Az idiotáknak sem èrdeke kiesni, hol itt a problèma? Ès nem garancia hogy ha valaki pl. 6 èv alatt végez, hogy az illető idióta. Lehet hogy solgozik mellette stb.

noblesseoblige · http://fratrescalendarum.blog.hu 2016.11.27. 15:46:51

@erkölcsi hulla:

Nyilván nem volt célom az általánosítás. Sok ember van, aki dolgozik mellette ezért nem végez időben vagy nem is fejezi be, viszont tényleg rengetegen vannak, akik csak azért járnak valahova, hogy járjanak, de nem igazán végeznek, viszont ki sem esnek a rendszerből. Lehet, hogy ha anno asztalosnak vagy bádogosnak vagy késes cigánynak/drótos tótnak mentek volna, akkor abban megtalálnák magukat, csak ugye a társadalom eléggé lenézi azokat, akiknek nincs diplomájuk (és persze a szakképzés is egy nagy rakat fos)

Oregdiak21 2016.11.27. 15:47:13

Már arra is gondoltam, hogy átmegyek ilyen codecool meg hasonló tanfolyamokra, ahol 18 hónap alatt megszerzem azt az ismeretet, mint itt 3-4 év alatt. Csak az a baj, hogy jelenleg muszáj dolgozni, az ilyen tanfolyamok viszont egész naposak. Ez a tanár viszont szemét volt. Majd meglátja, hogy mindenki egyest írt, kivéve a 3-4 programozót, akik már ismétlik ezeket csak nincs róla papírjuk. Még abban reménykedem, hogy ha a 15 egyest meglátja, akkor pár embernek ad egy kegyelem kettest. Mert ha ennyi egyes van, akkor szerintem a tanár a hibás, mert nem jól tanított és nem jól tájékoztatott. Az eredeti anyagból átmentem volna, de előre tanulni önszorgalomból nincs időm és nem is értem addig, amíg le nem adják az anyagot, mert nincs előképzettségem ehhez.
Ebben az országban miért arra kíváncsiak a tanárok, hogy mit nem tudunk és miért nem arra, hogy mit tudunk ?

erkölcsi hulla 2016.11.27. 15:59:17

@Oregdiak21:
Mert az a cél, hogy megbukj, ha még nem egyértelmű.
A codecool azért rossz, mert hiába tanít meg, ha nincs diplomád, sosem fogsz teljes értékű fizut kapni, mindig csak olcsó kókler leszel. Sajnos. Pedig nem rossz ötlet.

qwertzu 2016.11.27. 16:29:42

@Takony(Aki az élet vizet issza): Nem. Jelenleg az egyik legstabilabban, tűrhető fizetést programozással lehet keresni. A ponthatár meg a bányászbéka segge alatt van. Bárki simán bekerülhet. Kis tanulással elvégezni se túl nehéz.

2016.11.27. 17:27:02

@harmadikszem: miért, 20 éve szinte minden nyelvtanár B2 szinten volt. Sok orosz szakosból átképzett némettanár, angoltanár. Most visszamegy oda az ország, arra a szintre :) Azt egyébként nem értem, minek a sok nyelvtanár, ma már nem suliban tanul meg a gyerek angolul, hanem felszedi interneten, sorozatokból, filmekből, ahogy a román gyerekek tették szinkron hiánya miatt.

erkölcsi hulla 2016.11.27. 17:28:33

@qwertzu:
Szerintem sokan gondolkoznak rajta, hogy levelezőn megtanulnak programozni, de nem tudják melyik iskolát válasszák, és bizonytalanok nekiállni, mivel félnek hogy túl nehéz.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.11.27. 17:42:33

@karandash:

Ja ja, de azóta eltelt húsz olyan év, amikor be lehetett volna pótolni a lemaradást :D

Amúgy ismerem ezt a szöveget a filmekből felszedett angolról, de sajnos nem több mint urban legend. Nyelvet nem lehet produkció nélkül megtanulni, maximum a listeninget lehet vele felfejleszteni normál produkció mellett, tehát egy általános B2-t fel lehet vinni C2-listeningre, de már a C2 produktív szintet nem lehet elérni vele. Ezt főleg elfogult nagymamáktól/anyukáktól szoktam hallani, akik hihetetlenül érdekesnek tartják hogy a gyerek érti a Final Fantasy 19-et meg a zombifilmeket, és ettől azt hiszik hogy tud is angoul. Pedig legfeljebb hozzá képest, aki ugye semennyire.

Szóval szükség van olyan nyelvi környezetre, ahol a gyerek a produkciót is tanulhatja (magyarul beszélhet is, nem csak hallgat, és van native visszajelzés.)

Oregdiak21 2016.11.27. 17:54:08

@erkölcsi hulla:
értem hogy kell nekik a pénz, és az az érdekük, hogy mindenki minél tovább kínlódjon, de olyan geciségekre nem számítottam, hogy többször elmondja, hogy a tananyag az "A halmaz" és utána az aznapi órán leadott "B halmazból" lesz az összes ZH kérdés. Ez szerintem etikátlan és panaszra ad okot. Harminc ember a tanú rá, hogy miket mondott, mindenki lejegyzetelte, a saját interneten megosztott text file-jában is ott van sorrendben, hogy x anyag zh y anyag, tehát bizonyítható a szivatás.

Én sem tudtam, hogy melyik iskolát válasszam, inkább nem is fedem fel a konkrét iskolát a tanár miatt, de gondoltam, hogy munka mellett jó lesz egy olyan, ahol nem szivatnak. Sajnos tévedtem, mert egy fos vidéki gagyi suliban is ugyanaz megy.
Van diplomám, csak nem programozásból. Ahhoz nem lenne elég programozásból csak a tanfolyam?

qwertzu 2016.11.27. 18:07:50

@erkölcsi hulla: Első körben inkább a nappalira gondoltam. A csapból is az folyik, hogy mekkora hiányszakma, mégsem jelentkeznek oda érettségi után.

fidesz maszop dk egykutya 2016.11.27. 21:40:57

@qwertzu: dehogynem nehéz. Annyi értelmetlen baromságot betanulni, olyan szigorú osztályozással, nem könnyű, főleg hogy közben otthon meg is kell tanulni programozni. Nem mindenki tud magolni, főleg nem úgy hogy tudja, hogy amit be kéne nyalni annak semmi értelme, és nem használható semmire.

@harmadikszem: nem legenda. Én is, és pár haverom sem az iskolában tanult meg angolul, hanem a gamerkedéssel... Sőt ahogy hallom iskolában nem is nagyon lehet nyelvet megtanulni.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.11.27. 22:32:09

@fidesz maszop dk egykutya: megnézném azt az angolt de OK :D Nekem az a tapasztalatom hogy Magyarországon kétféle ember tud angolul rendesen 1) aki külföldön tanult évekig 2) az anglisztika-amerikanisztika szakosok, akik 5 évig minden tárgyat angolul tanultak többségükben anyanyelvi tanároktól. Persze valamennyire el tud dumálni sok ember de a fluency-t nem nagyon hinném hogy bármilyen passzív módon meg lehet tanulni.

fidesz maszop dk egykutya 2016.11.27. 22:54:47

@harmadikszem: miért hogy kéne eldumálni? Az, ha tudnak beszélgetni az pont elég. Nem mindenki akar emigrálni.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.11.27. 23:28:24

@fidesz maszop dk egykutya: ez igaz, sőt nagyanyám nyelvtudás nélkül is képes kommunikálni bárkivel. Viccet félretéve egyetértek abban, hogy ha valaki elboldogul azzal, ami van neki, akkor a dolog megfelelő. Neki.

fidesz maszop dk egykutya 2016.11.28. 00:20:07

@harmadikszem: a tapasztalatok szerint nem csak neki.

qwertzu 2016.11.28. 10:23:39

@fidesz maszop dk egykutya: Elég kevés dolgot kell bemagolni. Érteni kell az anyagot és nem bemagolni.

fidesz maszop dk egykutya 2016.11.28. 15:21:25

@qwertzu: értelmetlen, haszontalan marhaságokat én csak magolni tudok. Azt tudom értve tanulni, aminek van értelme, tehát az anyag ~5%-át, annyi pedig nem elég az átmenéshez...

TothJanJ 2016.12.01. 12:58:29

11. Az alkusz. A követelményekkel kapcsolatban rendszeresen tárgyalási helyzetben érzi magát anélkül, hogy értené a minimálár vagy a beugró fogalmát.
12. A nyafizós. Természetesen nem az oktatónál, hanem a tanszékvezetőjénél és az interneten.
13. A számonkérős. A direktornak és a nyomkodósnak az a kombinációja ami az elhangzottakra real time rákeres telefonon és az így gyűjtött információkból vitatkozik a tanerővel.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2016.12.01. 15:46:43

@TothJanJ: OYE. Bár a 13-as még hasznos is, persze attól függően mennyire intelligensen csinálja.

Almandin 2016.12.03. 21:40:46

A poszt valóban csak a motiválatlan típusokat vette számba. Szívesen olvastam volna a motiváltak altípusairól is. Nemcsak stréberek vannak köztük. A strébert általában nem érdekli a leadott anyag, mert csak az érdekli, hogy mindig az élbolyban legyen, kitűnő eredménnyel vizsgázzon, benyaljon minden tanárnak, megfeleljen a szülőknek/rokonoknak, stb. Vannak olyanok is, akik a felsőoktatásba azért mennek, mert valóban érdeklődnek az adott szakterület iránt, szívesen bejárnak az órákra, mert az előadások többségét élvezik, a szimpatikusabb tanárokkal beszélgetnek is, mert tanulhatnak tőlük (nem nyalizásból). Vannak, akiket a majdani elérhető magas jövedelem motivál, ők kényszeredetten legyűrik az anyagot, nem túlzottan érdekli őket, de a sok pénz csábítása miatt becsülettel megtanulják. Valamint vannak a hivatástudattal rendelkezők is (szélsőséges esetük a megszállott), akik szintén a magas motivációs szint miatt jól tanulnak, belőlük lesznek a legjobb szakemberek.
Sajnos egyébként a jelenlegi felsőoktatás tele van motiválatlan és tehetségtelen diákokkal, akik jóval többen vannak, mint a motivált típusok. Néhány szakterületről egyenesen el kellene zavarni őket, ahol nagy a tét (orvosi, mérnöki szakok). Egyiptológián vagy hasonlón diplomázhatnának, de igazából ott is minek. A diplomás és az értelmiségi két külön "állatfaj". Régen a két halmaz nagyjából egybeesett, ma nem mindig.

v2peti 2017.02.05. 20:56:05

@sambrus: A matek-fizika jellegű tárgyak durván oda tudnak vágni még akkor is, ha valaki a gimnáziumban 5-ös volt belőlük.