Harmadik szempont

Közéleti kérdésekről szintézist keresőknek.

Hordószónok vagy házigazda? A blogolás kétféle felfogása

2017. december 04. 14:25 - harmadikszem

stump-orator-1881-padre-art.jpgHa szétnézünk a blogok piacán, akkor azonnal észre fogjuk venni, hogy elég sokféle van belőlük. No, itt most nem a tematikus sokféleségre kell gondolni, az ugyanis eléggé magától értetődik, hogy valaki erről ír, más meg arról. A sokféleség szempontjából most a blogger szándékai sem fontosak (pedig tudjuk, hogy valaki szinte csak magának ír, mintegy e-napló formájában, mások esetleg világhatalomra törnek). Ez a bejegyzés sokkal földhözragadtabb: kizárólag azt vizsgálja, hogy a blog milyen strukturális mezőben jelenik meg. Ebből viszont összesen csak két nagyobb csoport van.

f690d102-60b7-4334-bed1-b20bdb3de988_image.jpg

A hordószónok típusú blog esetében a blogger virtuális közszereplő (az idevágó jogi kifejezések nincsenek kidolgozva, szóval itt minden esetben analógiaként, és nem a létező joggyakorlat terminusaiként szerepelnek). Ez azt jelenti, nagyon egyszerűen fogalmazva, hogy a köz előtti szereplés hozzátartozik a szakmájához. A szakma, megint csak egy primitív leegyszerűsítéssel, az, amiből az illető közvetve vagy közvetlenül él. Tehát a hordószónok típusú blogger közvetve vagy közvetlenül a blogján folytatott kommunikációból él, ezért etikailag és kommunikációs szempontból is nagyjából azok a dolgok vonatkoznak rá, mint a sztenderd közszereplőre. A hordószónok típusú blogger közvetlenül vagy közvetve a blogjából él, ha az ott folytatott kommunikációjával vagy annak nyomán jut bevételeihez (saját szolgáltatásait reklámozza, mint számos pszichológus-blog, vagy pedig magának celeb státuszt vindikálva a blogger ismertségét arra használja fel, hogy a nem-digitális valóságban azt készpénzre váltsa különféle tanfolyamok, előadások, fizetett nyilvános szereplések formájában).  

stumpspeakingbinghamgilmore.jpg

Mármost a hordószónok típusú blogger a fenti előnyökért cserébe többet köteles tűrni, mint nem-közszereplő típusú embertársai. Világos, hogy egy, a blogjából élő szerző csak kínok árán tilthat ki kommentelőket, vagy küldhet el melegebb éghajlatra. Neki az olvasók gyakorlatilag vásárlói (akár aktuálisan, mint a kattintásszám növekedésének okai, akár potenciálisan, mint potenciális vásárlók, előadás-hallgatók, sikerkönyv-vevők). A közszereplőkhöz hasonlóan kommunikációs szempontból többet kell eltűrnie. Ha megdobálják a hordón tojással, meg lehet tőle kérdezni, hogy minek ment oda.

film_706w_masterofhouse_original.jpg

A másik típusú blogger a házigazda. Ő mintegy meghívja a blogjába a kommunikációs partnereket, legyenek azok olvasók vagy kommentelők. A házigazda tevékenysége itt nem üzleti, hanem gesztus-jellegű. Ebbe adott esetben az is belefér, hogy magát a gesztus nyilvánosan gyakorolja, azonban a kommunikáció szerkezetileg nem nyilvános térben zajlik, hanem a házigazda virtuális otthonában.

Ennek megfelelően a házigazda-típusú blogger nem élvez olyan jellegű közvetlen vagy közvetett nyereséget, mint a hordószónok típusú blogger. Nem tart roadshow jellegű észosztásokat belépődíjért, nem használja a blogot sem kuncsaft-szerzésre sem közönségszervezésre. A házigazda típusú blogger ebből a szempontból teljesen civil, és nagyjából azok a kommunikációs jogok illetik meg, mint bármilyen civilt, aki az otthonába vendégeket invitál.

par156317-feature-1600x900-c-default.jpg

A házigazda típusú blogger a fentiekből adódóan kommunikációra invitál, praktikusan idegeneket. A kialakult helyzetekben akkor jár el helyesen, ha ugyanazokat az irányelveket követi, mintha otthonában vagy kevésbé intim keretek köz: egy általa bérelt helyiségben fogadná a vendégeket.  A társalgás szabályait a normál kommunikációs helyzet elővételezése mellett természetes módon magára szabhatja, adott esetben elő is írhatja. Ha a kommunikációs partnerek ezt megszegik, akkor figyelmeztetheti őket, végső esetben pedig ki is dobhatja azokat, akik a figyelmeztetés ellenére sem viselkednek megfelelően. Ha kidobják őket, akkor nem a házigazdától, hanem tőlük lehet megkérdezni, hogy minek mentek oda.

Ha tetszett a poszt, kövesd Facebook-közösségünket, és sose maradsz le a Harmadik Szempontról

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://harmadikszempont.blog.hu/api/trackback/id/tr5713427631

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TothJanJ 2017.12.05. 21:06:03

Szerintem egy halom másféle van még.

Autoblogok. Emberi közreműködés nélkül vagy minimális ~el készülő de valamilyen előnyt (adsense bevételt, forgalomátirányítást, visszalinkeket stb.) adott piaci szereplőnek generáló blog.

Aktivista blogok. Azért születnek, mert a szerzőjük konkrét társadalmi célok eléréséért "csinálni akar valamit" a virtuális térben. Ennek lehet egy altípusa a házigazda blog, a legtöbben azonban nem értelmezhetőek ezek a "párbeszéd" meg "kommunikációs partner" dolgok. Pénz nincs belőle, csak a szerző megelégedése. (önelégültsége? rossz felhangja van, de szerintem ez a pontosabb, mert a saját igényeit elégíti ki a blogolással)

Propaganda blogok. Hasonló az aktivista bloghoz, de szervezetten, tervszerűen és nem egyénileg vannak társadalmi céljaik, és ezt az olvasók véleményének alakításával akarják elérni. Az aktivista blogokkal ellentétben a blogger személye itt sokkal kevésbé érdekes, szóval bár pénze lehet (általában van is) belőle, mégsem esik a hordószónokba; a hordón nem ő áll, hanem egy kormány, egy vállalat, egy érdekcsoport stb. a blogger meg inkább egyfajta content manager.

Missziós blogok. A blogger evangelizációs (térítő, felvilágosító, népművelő..) céllal csinálja egyfajta hivatástudatból. Pénze nincs belőle (nem azért csinálja, hogy eladja a saját kencéit vagy a következő ezós előadását, vagy hogy megtöltse a templomot vasárnaponként)

látjátok feleim szümtükkel 2017.12.06. 21:32:04

@harmadikszem:

Szerény véleményem, hogy a felsorolt blogtípusok beleférnek a poszt második típusába, annak alfajai a blogger céljából kiindulva.

Untermensch4 2017.12.08. 00:36:10

@harmadikszem: Ha a "házigazda-blogger" élete úgy alakul hogy közvetve vagy közvetlenül bevételhez jut a blogolás kapcsán akkor "hordószónok-bloggerré" változik, mintegy véletlenül..?
Sztem a blog "magánterület", ha a "tulajdonosa" deklarálja hogy nála mik a házi szabályok akkor lehet morálisan vitatni hogy egyenlően alkalmazza-e mindenkire azokat, és kb ennyi. Nem kötelező olvasni, nem alanyi jog kommentelni (mint már máshol kifejtették, a véleménnyilvánítás jogából az következik hogy mindenki írhat saját blogot, nem az hogy mindenki blogján kötelező közzétenni az ő véleményét).