Harmadik szempont

Közéleti kérdésekről szintézist keresőknek.

Hogyan csinálják ki az idősek a fiatalokat?

2018. február 19. 19:36 - harmadikszem

oldvsyoung.jpg

 

A Brexit kapcsán egy igen érdekes elemzés volt olvasható még 2016 nyarán, amelyben Lord Aschroft világosan megmutatta, hogy az angol nép mely része szavazott a Brexitre, és kik szerették volna ha Anglia az EU-ban marad. A teljes elemzés igénye nélkül azt mondhatjuk, hogy

  1. minél öregebb volt valaki, annál nagyobb eséllyel szavazott a kiválásra;
  2. leginkább azok látták ostobának a Brexitet, akik egyetemi végzettségűek voltak, illetve még most is tanulnak, a leginkább harcos kilépők pedig azok voltak, akik maximum középiskolát végeztek.
  3. emellett azt is láttuk, hogy a munkanélküliek, nyugdíjasok és leszázalékoltak sokkal nagyobb arányban szerettek volna kilépni mint azok, akik a munkaerőpiacon elhelyezkedtek.

Azóta néhány más politikai kommunikációs folyamat – tipikusan Trump győzelme illetve a magyar migráns és Sorosellenes kampány – dinamikája megmutatta, hogy a Brexit-kampány eredményei sikerrel alkalmazhatók általában a jobboldali populista kampányokra is. Ugyanazt látjuk tehát a Trump és az Orbán kampányánál is: ezek a gyűlöletre, tudatlanságra és félelemre építő üzenetek elsősorban az iskolázatlan, munkanélküli és/vagy idős embereket tudják sikerrel megszólítani. Nem szabad elfelejteni, hogy a Brexit-kampány is elsősorban a brüsszeli bürokraták mítoszára illetve a felkorbácsolt idegengyűlöletre épült, tulajdonképpen ezt vette át a Trump és az Orbán kabinet is.

Egyre gyakrabban vetődik fel ugyanakkor az a gondolat, mely szerint itt alapvetően generációs szakadék tátong a jobboldali populista szlogeneket bekajáló idősek nagy tábora, illetve az ezekre kritikailag tekintő fiatalok között. Ráadásul többen is érvelnek amellett, hogy az idősek itt voltaképpen olyan dolgokba szólnak bele, melyeknek gyümölcseit már nem fogják élvezni, legalábbis nem annyi ideig, mint a fiatalok. A Brexit következményeivel ugyanis egy hetvenes éveiben járónak jó esetben pár évtizedig kell szembenéznie, de egy húsz éves egyetemistának még hetven évig: egész felnőtt életében.

Hazai viszonyok között úgy vélem hasonló, szintén életbevágó különbség a generációk között az, hogy sok idős ember egyszerűen nem tudja elképzelni, mivel kell szembenéznie egy mai fiatalnak. Többször hallok idősektől elképesztő adatokat és fantazmagóriákat arra nézve, hogy mennyiből lehet megélni Magyarországon. Azt gondolják, aki külföldre megy az pénzéhes, vagy rosszabb esetben hazaáruló, pedig nagyon sokak számára ez az egyetlen lehetőség reménytelen helyzetükben. Az alábbiakban egy kis kalkulációval azt igyekszem megmutatni, hogy a helyzet valóban kétségbeejtő, és bizonyos értelemben ma Magyarországon fiatalnak lenni egyenlő az éhhalállal.

Nézetem szerint a bérek radikális emelése nélkül lehetetlen a fiatalok itthon tartása, és ha a politikai hatalom számára ez fontos cél, akkor mindent ennek kellene alárendelni. A választások sorsát rendre eldöntő idősebb generációkat pedig tájékoztatni kell arról, hogy ezek az életfeltételek alaphangon szükségesek ahhoz, hogy egy fiatal (pár) el tudja képzelni magyarországi életét.

Példánkban szerepeljen egy középiskolai tanár, akinek a kezdő bére 120.000 forint nettó körül alakul. Az egyetemi tanársegéd sem keres ennél többet, pedig a felsőoktatásban bizony vagy 5 évig az a belépő szint. Az óvópedagógus, a dajka, az általános iskolai tanár vagy a pályakezdő orvos sincs jobb helyzetben, szóval ez egy eléggé átlagosnak mondható kezdő bér, ami bizony nem emelkedik exponenciálisan a későbbiekben sem.

Tegyük fel mármost, hogy emberünknek nem tud lakást venni a papája (van az úgy). Ebben az esetben két választása van. Az első esetben felvesz legalább 20 millió forint hitelt (ennél olcsóbban ma Pesten nem kap élhető lakást), és akkor havonta 200-250.000 forint környékén törleszt pár évtizedig…de várjunk csak! Erre nem elég a fizetése, szóval sztornó. Jön a B-terv: albérlet. Csakhogy Pesten 100+rezsi alatt nem kap albérletet, és akkor máris nem tudta kifizetni a rezsit sem. Ételre, közlekedésre, Internetre vagy telefonra, ruhára, cipőre, továbbképzésre nem is gondolhat. Nem beszélve arról, hogy ha valami csoda folytán étel és ruhák nélkül is ki tudja húzni, akkor sem jut soha ötről hatra, mert minden egyes fillérjét albérletre költötte, ugye.

Na mármost az épp trendi politika szerint házasodnia meg gyerekeket vállalnia is kellene, de az ugye elég nehezen megy úgy, hogy saját magát sem tudja fenntartani az ember.

Miért van az, hogy sok idős ember nem látja ennek az egész helyzetnek a hihetetlen reménytelenségét? Hát azért, mert nekik – természetesen – általában már megvan mindenük. Van lakásuk, ruháik, igazából csak a rezsit meg az ételt fizetik. Legtöbbjüknek nincs hitele, pláne nem olyan magas, mint annak a szerencsétlen fiatalnak, akinek fel kell vennie. Nem is feltétlenül tudják, milyen összegbe kerül ma egy lakás, és az albérlet árakkal sincsenek tisztában.

Ha az idős emberek tisztában lennének a fiatalok helyzetével, akkor nem azon csodálkoznának, hogy miért mennek el annyian, hanem azon, hogy miért van itt még egyáltalán bárki. Ehhez azonban nyitniuk kellene a fiatalok problémái iránt. Tradicionális társadalmakban úgy hitték, hogy ők a jövő.

 

160 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://harmadikszempont.blog.hu/api/trackback/id/tr6113683118

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2018.02.20. 19:44:01

@harmadikszem: Hozzánk képest még mindig kurva jó hely, de régi önmagához képest már nem igazán. Innen nézve persze úgy tűnik, hogy kolbászból van a kerítés. De egy multinál dolgozva azért időnként láthatod, hogy kinn sem végtelen a kolbász, sőt azt is ahogy rövidül.

midnightcoder2 2018.02.20. 19:44:57

@agarik: Mi a szakmád, és hol laksz mindehhez ?

midnightcoder2 2018.02.20. 19:51:39

@harmadikszem: "Ez a büfészak duma meg elég gáz kezd lenni már legalább egy évtizede, látszik hogy te sem vagy mai darab :D"

Nézd, alapvetően tök jó hogy valaki csinál valamit amire a világon senkinek semmi szüksége, és még pénzt is kap érte. Ha valaki mondjuk mérnökként vagy szoftverfejlesztőként szerez képesítést, annak nemigen vannak anyagi gondjai idehaza sem. Ha viszont olyan diplomád van, amire nincs piac - lásd könyvtár-büfé - akkor úgy jártál. Nem véletlenül van annyi coach, csapatépítőtréning-szervező és más hasonló léhűtő. De tudok olyanról is, aki diplomával zöldségesként tevékenykedik. Ami tök jó, elvégre kevés ország mondhatja el magáról, hogy náluk még a zöldségesek is diplomások, ugyanakkor állam bácsi részéről eléggé pénzkidobás volt a dolog, és szerintem az illető részéről is.

balázs73 2018.02.20. 20:17:15

@harmadikszem: Az irónia megértése ellen van védőoltás?! A fizikai (kétkezi) munkát nem kötöttem össze Ózddal, Kazincbarcikával, csak az alacsonyabb lakhatási kiadásokat állítottam szembe a fővárosi árakkal,
az állami foglalkoztatók (oktatás, egészségügy) területileg egységes bértáblája fényében.

balázs73 2018.02.20. 20:44:43

@cog3981: Ne vegye a szívére az ilyen megjegyzéseket. Ha szavazásra jogosult, akkor éljen a szavazati jogával! Az analógiája ott nem képez koherens egységet, hogy ugyan a szavazati alsó korhatár 18 év, de a mai fiatalok ritkán jelennek már meg ekkor a munkaerőpiacon, sokkal inkább a húszas éveik végén vagy a harmincas éveik elején (állandó bejelentett munkahelyre gondolok), mert az iskolapadban eltöltött idő mára kitolódott. Őket megfosztaná a szavazati joguktól, mert nem fizetnek adót (ÁFÁ-t igen)? Vagy vannak az egyenlőek, és vannak az egyenlőbbek?

Szabványok 2018.02.20. 21:07:49

Idős vagyok és tisztában vagyok a fiatalok problémájával. Már csak azért is, mert én is voltam fiatal és nekem is pontosan ilyen problémákkal szembesültem.
Tisztában vagyok vele. És? Mit csináljak? Legyek öngyilkos, mert akkor a lakásomat megkapja egy fiatal?
Nyugdíjas vagyok. Nem én állapítom meg a fiatalok fizetését, nem én befolyásolom az ingatlanárakat.
Ostoba poszt.

Jakab.gipsz 2018.02.20. 21:07:59

Hogyan csinálják ki az idősek a fiatalokat?

Sehogyan sem !

A fiatalok saját magukat csinálják ki, megfelelő élettapasztalat hiányában.

Szabványok 2018.02.20. 21:09:16

@agarik:
Nincsen apám, se anyám,
se istenem, se hazám,
se bölcsőm, se szemfedőm,
se csókom, se szeretőm.

Harmadnapja nem eszek,
se sokat, se keveset.
Húsz esztendőm hatalom,
húsz esztendőm eladom.

Hogyha nem kell senkinek,
hát az ördög veszi meg.
Tiszta szívvel betörök,
ha kell, embert is ölök.

Elfognak és felkötnek,
áldott földdel elfödnek
s halált hozó fű terem
gyönyörűszép szívemen.

Arcade Macho 2018.02.20. 21:43:34

@laci_52: "a többség vásárolta OTP-hitelből."

ez az az OTP hitel volt ami gyakorlatilag megharmadolodott az inflacio soran?
tudod, fix kamatyozas amig a penzromlas lehetett evi ~ 10 -20%, es amikor tarthatatlan lett, akkor megfeleztek a tartozas osszeget?
kerek en is ilyen OTP hitelket...

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2018.02.20. 22:22:19

@midnightcoder2: ez egy ostoba kozhely. A csucsvezetok kozul soknak egyre tobbnek van humanities diplomaja. Btw mernokot kifaszom tanitja ha nem ovono meg tanar???

Proud Mary 2018.02.20. 23:19:12

@harmadikszem: igazad van! jobb itt Bp-en "éhezni" meg rettegni meg szidni a kormányt. kényelmesebb, mint megfogni a lapátot és melózni a jobb életért.

faszpinageci 2018.02.20. 23:27:16

Komolyan a nyuggerektől vár bárki józan belátást, amikor annyi eszük és empátiájuk nincsen hogy a mozgólépcsőn képesek legyenek jobbra állni?! Mindig van néhány vén szatyor, akit nen zavar, hogy rajta kívül mindenki jobb oldalon áll, ő büszkén áll bal oldalon mint fsz a lagziban, lehetőleg a banyatankjával együtt, és okosan blokkolja a teljes forgalmat. Mert az iskolába meg munkába igyekvő fiatalok, akik megtermelik a meszes agyú vén majom nyugdíját, azok dögöljenek meg.

Arcade Macho 2018.02.21. 00:07:45

@faszpinageci: persze majom a magadfajta buzzancsbol lesz majd a total sotet nyugger

reggelente szoktam nezni hogy 1-2 ember miatt kell szopnom a mozgolepcso aljan, csak mert a magadfajta nyomulos kocsogok nem kepesek MEGJEGYEZNI hogy hol kell LESZALLNI a metrorol hogy azonnal a lepcsonel legyel

faszpinageci 2018.02.21. 00:13:58

@Arcade Macho: Bocs, de nem értem hogy mit ugatsz, kivennéd egy pillanatra a fszt a szádból?

élhetetlen 2018.02.21. 00:38:53

@nemecsekerno_007: „Csőlátás”. Azt hiszem, nem vagy normális. Ha élnek a nagyszülők, és nyugdíjasok, és már felneveltek egy generációt, miért kéne nekik finanszírozni a következőt is? Ha már nem élnek, akkor mire alapozod az adók és járulékok csökkentését? És ettől az unoka nettójának növekedését? „Felosztó-kiróvó rendszer van, a mostani járulékokból fizetjük a mostani nyugdíjakat. Ezt kéne teljesen v. részlegesen felszámolni és elindulni az öngondoskosás felé.” Ha nem fogtad volna fel, ez indult el a MANYUP-pal, és ha hagyják, már félig átmentünk volna az öngondoskodásba, és, mivel az emberek minden év végén megkapták, hogy mennyit kamatozott, jöttek volna az oda befizetett pénzek is. Nem érted, mi? Csak most kellene szerinted valami vágás, nyugdíjakat el, az ötvenévesek gyűjtsenek még tíz évig, aztán éljenek meg belőle, a hatvan évesek meg pusztuljanak, nekik semmi, mert te tudod a tutit. Hát kevés ilyen hülyét láttam ilyen „világos jövőképpel”, mint te vagy. „Szóval ha már fiatalság és progresszió akkor jó lenne ha nem a múltban túrkálnánk”. Nem tudod felfogni, hogy a jelen nyugdíjunk a múltból fakad, és a jövő majd a jelenből tud építkezni? „Ja a másik, a MANYUP: lehet rinyálni, hogy lelopták”, igen, és ezzel elvágták az átmenetet az öngondoskodás felé, akkor is, ha te ezt nem érted.

élhetetlen 2018.02.21. 00:50:09

@nemecsekerno_007: Na, újra! „És léccci, ne gyere a MANYUP-al, meg az "egészéletébenfizetett" szöveggel, mert az a múl vaskos hazugságainak továbbélése lenne. Mi meg ugye "rendszerváltást" szeretnénk :)”. Milyen rendszerváltást, te seggfej? Tűnjön el mindenki a rendszerből, aki a régi rendszer szerint jogosult, és te majd gyűjtesz magadnak, miközben azon nőttél fel, amit az előző generáció befizetett? Milyen rendszerváltást akarsz, ha a békés átmenet, MANYUP, nem felelt meg? Mégis milyet?

élhetetlen 2018.02.21. 01:03:53

@laci_52: Hát igen. „Valóban nem volt munkanélküliség, de a többség szarér'-húgyér' dolgozott...”. Most sokkal jobb. és most sokan kapnak palotákat is az államtól, és szuper belvárosi felújított lakásokat, még OTP hitel sem kell hozzá. Ja, hogy ez nem a többség? Ja, hogy a csok 10+10 annak segít, akinek már van 20 millája? Hát…

élhetetlen 2018.02.21. 01:09:41

@nemecsekerno_007: Édesem! „Valóban, de ezért vettük fel a hiteleket. (az már egy más kérdés, hogy egy diktatúrának adtak világbanki hiteleket ahol a lakosságnak nem sok beleszólása volt a ebbe (se) Visszafizetni viszont a lakosságnak kell.)”. Most mennyi beleszólásod van abba, hogy ki vesz államkötvényt, vagy letelepedésit? Azt is a lakosságnak kell majd visszafizetni (pluszban a titkosított hitelfelvételeket). Miről beszélsz?

élhetetlen 2018.02.21. 01:27:45

@faszpinageci: Mivel nem vagyok rosszindulatú, kívánom, hogy érd meg azt a kort, amikor örülsz, hogy sikerült banyatankostól feljutni a mozgólépcsőre elesés nélkül, és megkapaszkodni. Aztán te majd még helyezkedni is fogsz, nagyon empatikusan a mozgólépcsőn. Hogy van képed empátiáról beszélni?

Leooo 2018.02.21. 03:15:00

@cog3981: Azért ezt picit gondold már át 10-15x...hogy aki koros/nyugger az revolverezi az un.'ártatlan/bűntelen/jajjajjj' fiatal nemzedéket...Úgy hazugság ebben a formában, ahogy leírtad!

midnightcoder2 2018.02.21. 06:50:03

@harmadikszem: A csúcsvezetőknek szvsz általában közgázos vagy műszaki diplomájuk van, is viszonylag kevés köztük a klasszika-filológus. A pedagógusképzés pedig mióta könyvtár-büfé szak ? Ezekből pont hiány van.

midnightcoder2 2018.02.21. 06:53:08

@élhetetlen: Ma az átlagpolgárnak pont úgy egy élet munkája alatt lehet összehozni egy lakást mint anno Kádárék idején. És ez amúgy nyugat-európára is igaz, ott ugyan magasabbak a bérek, de a lakásárak is.
Viszont ma megteheted, hogy kimész pár évre melózni, aztán amit ott összekuporgattál abból már tudsz venni valamit.

midnightcoder2 2018.02.21. 07:07:16

@élhetetlen: "Milyen rendszerváltást akarsz, ha a békés átmenet, MANYUP, nem felelt meg?"

A MANYUP nem volt békés átmenet: valójában az történt, hogy állam bácsi átirányított úgy 8%-ot a FK-ból a számládra amiből tözsdézett a manyupod, aztán az FK-ból hiányzó 8%-ot kipótolta a költségvetésből, a költségvetés hiányát pedig hitelből. A manyupnak viszont ezért egy idő után már állampapírt kellett vennie, azaz állam bácsi végül is hitelezett saját magának. Ja, és mindehhez állam bácsi még garanciát is adott, hogy ha bedől a MANYUP-os cég, akkor ő továbbra is fizeti a nyugdíjadat a kasszából. Tényleg tök jó volt, csak nem állam bácsinak. És ezért aztán, végül is, neked sem.

Az alapvető probléma egyrészt az, hogy nálunk gazdagabb országok sem tudnak egyszerre két nyugdíjrendszert fenntartani. Másrészt, szép ez a befektetés alapú dolog, amíg be nem dől a befektetés. Ma pedig egy olyan változás előtt állunk, aminek a végére jó eséllyel minden befektetés dőlni fog ami nem föld vagy más ingatlan, hanem csak bitek formájában létezik. Küszöbön a robotizáció és a mesterséges intelligencia, ez pedig a következő 20-30 évben elég durva változásokkal fog járni. A folyamat végén kb. az lesz a kivétel, akinek még lesz munkája. Ez pedig bizony társadalmi változásokkal fog járni. A másik oldalon az USA szép folyamatosan veszíti el a fölényét Kínával szemben, amit nem biztos, hogy ölbe tett kézzel fog végignézni. Ergo jó eséllyel kinéz egy harmadik világháború is. Európa kilátásait a migrikkel és egyebekkel már nem is említem. Ilyen körülmények között egy manyup kb. olyan biztonságot nyújt mint egy papírhajó a Titanic süllyedésekor.

Proud Mary 2018.02.21. 08:04:32

@cog3981: tévedsz, ez a libsik toleráns dumája

Proud Mary 2018.02.21. 08:12:01

@harmadikszem: én azt csinálom (melózok, és nem hömbölgök a kormánytól várva a boldogságot)

Alex Lavour 2018.02.21. 08:26:27

A cikk a tökéletes igazságot írja le.

A nyugdíjasok határozzák meg a fiatalok jövőjét.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.02.21. 08:52:50

@pizzaszeletvágó:

Így igaz. Botrány, hogy bárki is szavazhat, akit Soros nem hagy jóvá.

atomtudós 2018.02.21. 08:58:56

Ez a poszt valami szociológiai kísérlet, hogy egy iszonyatos baromságra hogyan reagálnak az emberek? Másként nem nagyon tudom értelmezni...

A fiatalok nehéz helyzetéről. Hm... amikor dolgozni kezdtem, az első (vidéki panel) lakásunk ára 88 havi bruttó fizetésem volt. Amikor a fiam dolgozni kezdett, egy hasonló lakást kb. 44 havi bruttó kezdőfizetéséből lehetett volna venni. Csak akkor magasabb volt az adó, és iszonyatos méretű volt a munkanélküliség. Persze akkor még fel sem merült bennünk, hogy indonéziába vagy az USA-ba kell járni nyaralni (azóta sem...), mint sok fiatal kollégámnak mostanság. Szóval tényleg nehéz sorsotok van.

Egyallampolgar 2018.02.21. 09:20:30

A Brexit-tel kapcsolatban olvastam én is az említett statisztikákat, de a hazai állapotok tekintetében SE általánosítsunk.
Nem minden cigány bűnöző, nem minden brazil tud szambázni, nem minden zsidó ért a pénzhez, nem minden fehér gyarmatosító... stb.
Nem minden idős ember posztkádárista elvtelen idióta aki most Orbán mögött nyammog az utalványon.

Egyallampolgar 2018.02.21. 09:22:43

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár:
"Atya Isten, szavazhatnak az idősek is??? Botrány!"

Igazad van. Ne reagálj a posztra semmit. Egyből uszíts, következtess olyan ostobaságra amire senki nem gondolt. Proletár az vagy, amennyiben nem ismered az európai kultúrát.

alfacharlybravo 2018.02.21. 09:32:12

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Van jó hír is a véleményük nem számít, a közvélemény kutatók szerint.

blöff 2018.02.21. 09:32:50

A felsorolás elmond mindent.
1. minél öregebb volt valaki, annál nagyobb eséllyel szavazott a kiválásra;
minél öregebbe valaki, annál jobban rá van utalva a nyugdíjra és szociális ellátásra, amelyért majd mindenféle jöttmenttel kell majd versenyeznie.

2. leginkább azok látták ostobának a Brexitet, akik egyetemi végzettségűek voltak, illetve még most is tanulnak, a leginkább harcos kilépők pedig azok voltak, akik maximum középiskolát végeztek.

Nyilván, hiszen az alacsonyabb képzettségűeknél nagyobb a verseny, a lengyelek és magyarok is rakodni, meg mosogatni, gyárban dolgozni mennek elsősorban oda, a diplomás munkakörökben jóval kisebb a verseny a bevándorlókkal

3. emellett azt is láttuk, hogy a munkanélküliek, nyugdíjasok és leszázalékoltak sokkal nagyobb arányban szerettek volna kilépni mint azok, akik a munkaerőpiacon elhelyezkedtek.

Lásd előző okok. Jé, milyen érdekes!
Ez nem generációs szakadék, meg butaság kérdése, hanem az egyes társadalmi szegmensek jól felfogott érdeke!

alfacharlybravo 2018.02.21. 09:40:17

@atomtudós@Egyallampolgar: A zsidó az egy érdekes fajta abból nagyon sokféle van. Főleg az antiszemita zsidó a különleges, de a kommunista párt titkár meg az ÁVÓS tiszt sem volt kutya. Hitler is nagy seggfej volt pont a viszonylag kevésbé kártékonyakra ment rá. A cyklon B gyártókkal meg haverkodott.

jotekony koc 2018.02.21. 10:04:15

@harmadikszem:
A posztoddal minden rendben. Lakást csak focisták tudnak venni ebben a rendszerben.

Csak azt nem látod, hogy a fideszt a fiatalok tették a hatalomba, ...és ők nem távolítják el.
Amikor Orbán a népszerűségét megszerezte, fiatalok tomboltak a tüntetésein és dobálták a rendőröket meg sírtak a vesztett választásain.
Akkor is az öregeket hibáztatták, hogy komcsik és nem látják, mekkora csuda ez az Orbán, de majd az idő a fiataloknak dolgozik és Orbán hatalomra jut, ha kihalnak az öreg komcsik.
Így is lett.
Azóta nem is tüntettek a fiatalok.
Se a dolgozók, se a molotov-koktélt dobáló huligánok.

Orbán seggét fényesre nyalni sokkal jobb elfoglaltság nekik.

Rettegek mert ballib vagyok 2018.02.21. 10:06:38

A blog a mindennapi bérrettegésbe tökéletesen beleillik.

Április 8-ig sok ilyet láthatunk még itt is.
Az Indexes moderátorok pedig azonnal címlapra kanyarítják, és közben egy darab normális jobboldali blogot se.
Ahogy szokták.

Április 8 után, meg jön sírás, nemszavazókra hivatkozás, majd 4 éven keresztül a diktatúrázás.
Pont mint 2014-ben.

A ballib agyhalottak nem változnak.

jotekony koc 2018.02.21. 10:07:48

@midnightcoder2: És akkor ne is gyere vissza, mert ott kint jobb neked.
Itthon meg hamarosan ismét csődbe jutsz.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.02.21. 10:10:53

@alfacharlybravo:

Csak hát más a választás és más a közvéleménykutatás.

Ez utóbbinál, nem-politikai ügyekben már en se számítok, mert elmúltam 49 éves.

alfacharlybravo 2018.02.21. 10:21:02

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Politikai ügyekben meg fix 1 vagyok. Aki túlélte a szocializmust annak nehéz kimosni az agyát a libsi propagandával szemben pont olyan ellenálló. Ezért a demokrácia módszerét alkalmazzák, félreállítjuk légüres térbe zárjuk azt aki nem tolja a szekerünket és nem tolakszik kinyalni a fenekünket.

morph on deer 2018.02.21. 10:27:48

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár:
“Az európianak hazudott liberális kultúra ellenfele vagyok.”

Az a baj, birca, hogy mostanában egyre inkább kezdesz az egyetemes kultura ellenfelének látszani.
Arra már gondoltál, hogy ha mondjuk hirtelen eltűnne az a bizonyos “európianak hazudott liberális kultúra” akkor mi maradna?
Mondjuk orbánon meg Németh Szilárdon kívül?
Próbáld meg, meg fogsz lepődni a nagy semmin!

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.02.21. 10:44:12

@morph on deer:

Az emberiség nagy zsákutcája a felvilágosodás, aminek valási következménye a protestantizmus, politikai következménye pedig a liberalizmus. Ezek az emberiséget eltérítették a helyes útról.

Napjank feladata a visszatérés, a rossz kiküszöbölése.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.02.21. 10:45:48

@alfacharlybravo:

Ez érdekes dolog a liberalizmusban. A marxizmus legnagyobb ellenfele, de a módszereket teljesen átvette.

alfacharlybravo 2018.02.21. 10:56:34

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: A kommunista diktatúra jobb, abban törődnek az emberrel elfogják megkínozzák és szerencsés esetben gyorsan kivégzik, a demokráciában kivetik a külső sötétségre és nem törődnek vele hagyják hosszú keserves kínok között éhen halni vagy megfagyni. A mártírság egy egy kellemes elégtétel, a demokratikus módszer sokkal keményebb abban csak porig alázás van.

morph on deer 2018.02.21. 11:19:10

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár:
“Napjank feladata a visszatérés”

Mármint a felvilágosodás előtti állapotba?
(Mi bajod neked a Tiborcz lámpáival? :))

Azt látom, hogy az orbánhitű szekta ezen dolgozik, de akkor mi lesz a yachtokkal, luxusautókkal, meg minden ilyesmivel, ha sikerülni fog? Nem is beszélve a “Stop Soros” reklámokról, meg az “okos” kerítésről!

Látod, az Amish semmi ilyesmit nem használ, ők következetesek!
Szó ami szó, azt azért értékelném, ha a viktort megint a kapanyél mellett lehetne látni! Az még az egészségének is jót tenne, az ország “egészségéről” már nem is beszélve!

laci_52 2018.02.21. 11:38:55

Már cikk címe szemenszedett hazugság! Nem csinálják ki az idősek a fiatalokat! Az írás egyetlen célja, hogy a generációkat egymás ellen ugrassza. Generációs ellentétek mindig is voltak, de azok szítása épeszű embernek nem áll érdekében.

Az sem igaz, hogy az időseknek általában megvan mindenük, milliók élnek egész életükben szegénységben. Akik pedig jobban élnek - hacsak nem örököltek hatalmas vagyont - keményen megküzdöttek az elért életszínvonalukért és emlékeznek rá, nekik sem volt könnyű életük fiatal korukban.

Egyébként mostanában az emelkedő bérek és a jó munkalehetőségek sokakat itthon fognak tartani. Az is elképzelhető, hogy emiatt sokan hazatérnek.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2018.02.21. 11:47:18

@jotekony koc: ez részben igaz, de csak részben. A legtöbb fiatal ma már elfordult a fidesztől. Pont most interjúztam olyanokkal akik annak idején nagy támogatói sőt aktivistái voltak a fidesznek. Egy interjúalany elmondta, hogy ezt szégyelli legjobban eddigi életében. Annak idején azt hitték, hogy a számukra gyűlölt totalitárius, bezárkózó, despota rendszert fogja felszámolni a fidesz, most meg azt látják hogy éppen hogy átmentette a kommunista örökség leggusztustalanabb részét.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2018.02.21. 11:54:18

@midnightcoder2: az a baj hogy a véleményed fabatkát sem ér mert tájékozatlan vagy. Nem. A csúcsvezetőknek már a 90-es évek óta nem közgázos diplomájuk van és nem is arra van szükségük. A kétezres években még az MBA diplomák is kezdtek inkább a középvezetés szintjén érvényesülni, a felsővezetőknek pont a social sciences és a humantities curriculumokban található rugalmasságra, a társadalom megértésének képességére, kritikai-elemző és kommunikációs készségekre van szükségük. A szakbarbári részt tökéletesen ellátják a középvezetés szintjén, legyen szó jogi igazgatóságról, gazdasági igazgatóságról vagy marketingről. Ezek tipikusan nem felsővezetői igényű részei egy valódi multinacionális vállalatnak (ha tudnád hány európai szintű felsővezető jár socsci és humanities PhD programokra meglepődnél.).

A klasszika filológiáról meg ha a büdös életben hallottál volna, akkor nem jutna eszedbe, hogy bári köze van a büfészakokhoz. Nagy tételben le merném fogadni hogy egyetlen szemesztert sem tudnál elvégezni soha egy ilyen szakon, tipikusan tudományos érdeklődésű hallgatók mennek rá akik 80% fölött utána kutatói pályára mennek. Majd nézz rá egyszer mondjuk az ógörög folyékonytövűek ragozására, kíváncsi vagyok mit fogsz fel belőle ;)

jotekony koc 2018.02.21. 12:04:31

@harmadikszem: Lehet, hogy mondani mondták, de csinálni nem csinálták.

Ideharcolták ezt az ócska rendszert, amit most fönntartanak a szorgos munkájukkal.
Nem az öregeken múlik ez. Ugye te is tudod ?
Ma minden hatalom fiatalok kezében van.
Sosem volt még ennyi huszonéves hatalomközelben, mint mostanában.
Egy fasiszta rendszer volt az álmuk, és megvalósították.

szepipiktor 2018.02.21. 12:40:55

Döbbenetes írás!
Ma az Y generáció az, ki kizavarta az időseket az "életből"! Az Y generáció az, aki elüldözi a fiatalabbakat az országból.
Most már ez sem elég?
Mit tegyen az idősebb?
Akassza fel magát?
Kétgyerekes szülőként soha nem fogom a kábítószert, a genbdermozgalmakat, az aktivista baromságokat, kvóta elvet támogatni, de csak egy szavazatom van.
És ami végképp vérlázító, hogy itt egy szűk réteg nevében háborogsz!
Fogd a WC kefét és menj el melózni. Senki sem veszi ki a kezedből.
Ha meg a diplomáddal hencegsz, akkor miért is tagadod meg a munkát diplomás idősebbektől?
Te a momentumos kirekztő mikroréteget képviseled, hiszen a lakáspolitika is csak a egyetemisták albérlettámogatása.
Nektek a jómód, irodó és magas fizetés, okostelefon és romkocsma, ez a világotok, a többség meg csak galád mocsok, mert nem akar a ranszolgáitok lenni.

morph on deer 2018.02.21. 12:43:42

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár:
”Kevered az anyagit a szellemivel.”

Csudát. Csak tisztában vagyok vele, hogy összefügg.
Már most is épp eléggé disszonánsan hat, ha például orbán, vagy bármelyik mamelukja - beleértve a lelkész urakat is - a keresztény erkölcsiségről beszél, miközben a legelemibb erkölcsi érzéknek is híjával vannak, és egy szelektív értékrend meghonosításán fáradoznak...
Ne viccelj, birca, ez még fikciónak is durva!

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.02.21. 13:22:21

@morph on deer:

Nyilván a legjobb, ha egy személy hiteles. Dehát ez nagyon-nagyon ritka politikusok között.

Ezért szerettem pl. Schiffer Andrást, a kevesek egyike volt, aki nem volt ilyen alapon kikezdhető. A Fideszben ilyen pl. Semjén és Kövér, de valóban igazad van, hogy fideszes vezérek zöme nem ilyen.

bigdata 2018.02.21. 13:28:46

@harmadikszem: az ógörögökről jut eszembe, ignoratio elenchi. Az élet tényleg drága, a lakhatás nehezebb Budapesten, mint valaha, de mi köze ehhez Trumpnak, meg a brexitre szavazó időseknek?:) A populizmus térnyerése egyelőre inkább okozat, mint bárminek az oka, ez a 8 éve tartó kis magyar politikai perverzre is igaz. Oké, nálunk azért már látszanak az illiberalizmus saját jogon okozott problémái is, de mondjuk a fiatalok megélhetési gondjait pont nem ide sorolnám.

Szakyster 2018.02.21. 13:29:52

@jotekony koc: "Ma minden hatalom fiatalok kezében van. " - ez konkrétan egy hamis állítás. Gyakorlatilag az elmúl 12 év összes választását és legtöbb szavazását a nyugdíjas tömb döntötte el.

bigdata 2018.02.21. 13:50:34

@blöff: ezek az érvek eléggé felemásak. Nyugdíjasnak pl. nem sokan költöznek Londonba, a bevándorlók egyértelműen pozitívan járulnak a kasszához, és pl. az egészségügyi állományt elnézve az ellátórendszer működéséhez is. Persze valóban van olyan, akit rosszul érint a beáramló néha olcsóbb és néha tettrekészebb munkaerő.

efi 2018.02.21. 14:09:04

Ezért baj, hogy mindenkinek egységnyi szavazati joga van.
Egy korrekciós tényező lenne szükséges, ami elsősorban az iskolai végzettséghez és az életkorhoz kötődne.

Egyallampolgar 2018.02.21. 14:45:00

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár:
"Az európianak hazudott liberális kultúra ellenfele vagyok."
:)
Minden szavad aranyat ér. Európainak hazudott? Haha akkor már a forrás is hazugság. Alberto Moravia nem is olasz, Shakespear nem angol, Kundera nem cseh, Goethe nem német? Ők nem európaiak? Minek vagy te az ellenfele a saját békéden kívül. Sajnálnak és nevetnek rajtad a komment olvasók.
Kíváncsi vagyok melyik kultúrát tartod fejlettebbnek a nyugatinál és miért.
Én mint liberális sok kultúrában látok sokféle értéket (buddhista, hindu), de az európai kultúrát messze a legélhetőbbnek tartom. Ezért tartom fontosnak a jelen bevándorlási hullám mielőbbi szabályozást és kezelését, hiszen fontos, hogy csak annyi embert engedjünk be amennyit európaivá tudunk tenni.

SZPIITII 2018.02.21. 15:00:57

@faszpinageci: Hülyegyerek!!!!
Működő mozgólépcsőn balesetveszélyes és TILOS a "lépcsőzés". Nem érdekel senkit, hogy sietsz és leszarod a szabályzatot, de ne várd már el, hogy kitüntetést is kapj érte..

faszpinageci 2018.02.21. 15:16:10

@SZPIITII: Nézd, én megértem, hogy nálatok a faluban a büdös életben se láttál mozgólépcsőt, mert a disznóólban meg a birka valagában nincs rá szükség, a kocsmáig meg eljutsz a lopott biciklin, csak ne osszad ki a nem létező eszedet ilyen városi ügyekkel kapcsolatban.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.02.21. 15:37:07

@Egyallampolgar:

A felvilágosodás óta folyamatosan nő a perverzió, az emberellenesség, erre utaltam.

élhetetlen 2018.02.21. 15:46:45

@midnightcoder2: „A MANYUP nem volt békés átmenet „. Ezt írta valaki: „És léccci, ne gyere a MANYUP-al, meg az "egészéletébenfizetett" szöveggel, mert az a múl vaskos hazugságainak továbbélése lenne. Mi meg ugye "rendszerváltást" szeretnénk :)”, erre válaszoltam. Mert, ugye, a kirovó-felosztó rendszer az nem jó, és tarthatatlan, csak az öngondoskodás segít. Mi lenne a „rendszerváltás” nyugdíjügyben? Ez nem az az eset, ahol egy nap alatt lehet váltani, ezt már leírtam, hogy miért nem. Az, hogy a mai középgeneráció tartsa el a gyerekeit is, és kötelező jelleggel a szüleit is, ésszerűtlen, elvárhatatlan, és embertelen is, mert ugye az van, hogy első a gyerek, és a szűk család, és ha nem keres annyit, hogy maradjon a szülőtartásra, akkor dögöljön éhen a szülője. Ehhez képest, a MANYUP békés átmenet lett volna, ha még húsz évig ketyeg, akkor a fele nyugdíj már ebből menne, (az állam terhei csökkennének, mert egy csomó ember, aki az államiból kapja, már meghal). Mondj jobbat, de ne azt, hogy mindenki vegyen öregkorára két lakást, és majd az egyikben, lakik, a másikból megél, vagy a lakása mellé akkora földet, amiből nyugdíjasan megél, mert az sem járható út.
A másik. Ha a világvégére rendezkedünk be, vagy a robotizáció következményeitől félünk, akkor meg nem mindegy? Akkor maradhat ez a rendszer is, és maradhatott volna a MANYUP is. Nem? „egy manyup kb. olyan biztonságot nyújt mint egy papírhajó a Titanic süllyedésekor.”. Ez igaz, de ez igaz az összes „jövőnket biztosító” befektetésre is, a házadat lebombázhatják, a földedet elvehetik, stb. Akkor most mit is kéne tenni szerinted?

jotekony koc 2018.02.21. 16:29:12

@Szakyster:
Nem kéne 12 évezni, szerintem.

De nézzél kicsit tévét, és ott ugrál a fiatal korosztály és uralkodik.
Szijjártó Cilike a külügyminiszter, Gulyás Bubuka a másik, Lázár Cucuka meg a tévés lurkók és leánykák. Államtitkárok , rokonok és savazó korházigazgatók mind fiatal fideszes kölkök.

Nem lehetne azt mondani, hogy az öregek bármiben is hatalmon lennének.
Talán a Pintér az egyetlen öreg miniszter, ha nem ment még nyugdíjba.

Ezt az Orbánt a fiatalok tartják hatalomban.

blöff 2018.02.21. 16:31:43

@bigdata: az nem felemás, hogy ezeknek a jóléti állam felé kiszolgáltatott rétegeknek van félelmük azzal kapcsolatban, hogy a szociális rendszerekért osztozniuk kell, illetve tény, hogy az alacsonyabb képzettségűek számára ez a munkaerő piacon nagyobb versenyhelyzetet diktál. Az, hogy ez a félelem mennyire reális, vagy ez a verseny mennyire éles, más kérdés, de ezek a rétegek a félelmeik alapján szavaztak a brexitre. Ezt mondtam. Ezen felül pedig azt gondolom, hogy a félelmeik nem is alaptalanok.
Annak meghatározása bonyolult feladat, hogy egy bevándorló mennyit hoz a gazdaságba és mennyit visz a szociális ellátórendszerből, de egyedi példákon keresztül könnyen lehet arra az álláspontra is helyezkedni, hogy nem csak hoz, hanem visz is bőven. Másik: kinek hoz? A cégtulajdonosnak biztos. Kitől visz? A szociális rendszerre rászorulótól. A kettő egyenleg ország szinten lehet pozitív, de ez nem fogja megnyugtatni azt, akitől visz.

SZPIITII 2018.02.21. 16:50:43

@faszpinageci: Jobb lesz, ha leülsz kisfiam, mert a sok hülyeségtől, amit beszélsz, elszédülsz oszt' jól bevered a fejedet.

funivia 2018.02.21. 17:00:34

@Etniez:
Vannak itt "nagy ötletek" /galádságok/, a lengyel bértapsolók, meg a fizetett "békemenet", de talán a legalja, hogy a DK-s füttyösök ellen /na már ez is mennyire debil ötlet/ nem a rendőröket vezénylik ki, hanem fizetett öregek támadnak rájuk.
Sok csirke far-hátat, meg hosszúlépést lehet venni azért a 25 ezerért, egy kis káromkodást, lökdösődést, fenyegetőzést bőven megér.

SZPIITII 2018.02.21. 17:06:02

@faszpinageci:
"A mozgólépcsőn történő utazás a rálépéssel kezdődik meg és a lelépéssel fejeződik be. A rálépést
követően FOLYAMATOSAN kapaszkodni kell. "
static.bkv.hu/ftp/ftp/uzletszabalyzat/uzletszabalyzat.pdf

Ha már nem ismered a használatbavételi szabályzatot és nap, mint nap megszeged, akkor legalább most elmondom neked, hogy hibáztál és elmondhatod azt a 100 Miatyánkat, ami ezért jár.
Mivel nem tudhatom biztosra, hogy sikeresen teljesítetted az általános iskolát, így mielőtt tolmácsot kérnél, adok egy segítő linket, jó szándékom jeléül:
A mozgólépcső és a biztonság
kozlekedes.org/a-mozgolepcso-es-a-biztonsag/

nemecsekerno_007 2018.02.21. 17:29:13

@élhetetlen: „Csőlátás”. Azt hiszem, nem vagy normális. Ha élnek a nagyszülők, és nyugdíjasok, és már felneveltek egy generációt, miért kéne nekik finanszírozni a következőt is?

- Én nem lennék normális? Nézd te hülyítheted magad szépen hangzó hazugságokkal, ahogy erre a politikusok is rásegítenek, de attól még ez a pénzügyi valóság.
- Jó bonyolult újraelosztási rendszerünk van, jó sok féle adóval, járulékkal, nem csoda, hogy nehéz kihámozni.
- Itt jönne be az értelmiség felelőssége, de nem igazán látom, hogy ez próbálnák elmagyarázni a választóknak. Csak tolják a kegyes hazugságokat. Vagy szerinted miért 47% nálunk még mindig az adóék, a szlovákoknál meg 41, a lengyeleknél 37%
- Biztos ellopja a fidesz mi? Ezzel szintén egyszerű hülyíteni magunkat, nyílván valamit lopnak is, de nem az összeset.
- Egyébként ha én mondjuk egy új politikai erő lennék és azt mondanám, hogy sokkal kevesebbet fogunk lopni, DE! De az általam leírt reformokat végig fogjuk vinni: magántőke bevonása az eü-be, aki után senki se fizet járulékot Mo.-on az annyi nyugdíjat kap.
- Szerinted megválasztanának? Vagy inkább hallgatják tovább a kegyes hazugságokat?
- Mert ha igen, akkor minden marad a régiben, magas adókkal, lerohadó eü-vel, csökkenő nyugdíjjal, meg kevesebb aktívval.

"Ha már nem élnek, akkor mire alapozod az adók és járulékok csökkentését? És ettől az unoka nettójának növekedését?"

- Ha nem élnek akkor az unoka fizetheti a saját magánnyugdíj-pénztárába azt a pénzt, legalább nem terheli majd az államot ha nyugdíjas lesz.
- Vagy ha a szülei már nyugdíj előtt állnak, akkor velük is lekardozza, hogy milyen arányban fizet neki és milyen arányban magának.

"Ha nem fogtad volna fel, ez indult el a MANYUP-pal, és ha hagyják, már félig átmentünk volna az öngondoskodásba, és, mivel az emberek minden év végén megkapták, hogy mennyit kamatozott, jöttek volna az oda befizetett pénzek is. Nem érted, mi?"

- Jó lenne már lejönni erről a MANYUP-ról. Addig működött amíg fejlődött a gazdaság, persze el is adósítottuk magunkat, mert az a pénz hiányzott a nyugdíjrenszerből.
- Ez is mutatja, hogy nem lehet elkerülni a rendszer átalakítását. Maszatolás nem elég, azt csináltuk eddig is.
- Lehet még pénzeket tologatni ide-oda a rendszerben, de az csak időhúzás.
- Mondom, ha elhiszed a szép meséket akkor nincs mit tenni. Marad a lassú lecsúszás...

"Csak most kellene szerinted valami vágás, nyugdíjakat el, az ötvenévesek gyűjtsenek még tíz évig, aztán éljenek meg belőle, a hatvan évesek meg pusztuljanak, nekik semmi, mert te tudod a tutit..."

- Szó sincs ilyenről. Mindenki oldja meg családon belül. Aztán a maradék 10-15% meg kap valamilyen szolidaritási alapból.
- Épp az a lényeg, hogy nem egy tömegként kell kezelni a nyugdíjasokat se, mert ez a tipikus hamis szolidaritás. Az is kap kedvezményt aki kurvára nem szorulna rá, símán meg tudná venni a buszjegyet. Közben meg az unokája 130 nettóért gürizik, mert a cég csak ennyit tud fizetni a magas adók és járulékok miatt.

"Hát kevés ilyen hülyét láttam ilyen „világos jövőképpel”, mint te vagy"

Nézd, te hihetsz a mesékben. Gondolj arra, hogy mit szeretnél jobban: Ha az onkológus elmondja az igazat, vagy szép hazugságokat. (erős hasonlat, hátha megérted miért nem akarok szépeket hazudni)

"Nem tudod felfogni, hogy a jelen nyugdíjunk a múltból fakad, és a jövő majd a jelenből tud építkezni?"

- Ez egy szerzett jog és valóban jogilag a múltból fakad. De finanszírozási szempontból kurvára a jelenből.
- Ez is az önbecsapás és a hazugságok része. Azt hiszed, hogy ha valamit jogszabályba foglalnak akkor is fizetjük ha pénzügyi szempontból beledöglünk is? Ez szerinted oké? Vagy leszarod, hogy az kinek a munkabéréből kapod?

"igen, és ezzel elvágták az átmenetet az öngondoskodás felé, akkor is, ha te ezt nem érted."

- Ja persze, közben meg szénné adósodtunk
- Persze így akarta megúszni a politikai elit a megszorításokat, mert ugye egyszerűbb csöndben hiteleket felvenni mint megbeszélni az emberekkel, hogy milyen cél érdekében milyen áldozatot kellene hozni.
- Úgy voltak vele, hogy az emberek többsége úgyse értené, nekünk meg úgyis gyűlik a pénzünk, mit foglalkozzunk vele.
- Hát ahogy a kommentekből látom lehet, hogy a politikai elitünknek van igaza.
- Aztán majd lesz valahogy...

nemecsekerno_007 2018.02.21. 17:31:25

@élhetetlen: Hülye vagy. Jó lesz neked ez a rendszer is.

nemecsekerno_007 2018.02.21. 17:32:40

@élhetetlen: Hagyjuk, nem az olyanok fogják a patást váltani mint te.

élhetetlen 2018.02.21. 20:51:20

@nemecsekerno_007: Nem igazán érdemes válaszolnom, de azért pár mondat. Így kezdted: „Először kérdezzétek meg a nyugdíjas nagyit/nagypapát, hogy mennyit hajlandó feláldozni az életszínvonalából az unokája jövője érdekében?... Ebből aztán kijön egy szám, hogy mennyivel lehetne csökkenteni az adókat, járulékokat és így az unokának több lehet a nettója.”. Nem érted, hogy mit beszélsz. Nem csak az unoka nettója növekszik ebben az esetben, hanem minden keresőé. Egy nyugdíjas mondjon le a nyugdíja egy részéről, hogy egy vadidegen harmincas is többet vigyen haza? Vagy az ország összes dolgozójának személyre szabott bérszámfejtés kellene, hogy attól függően, hogy a nagyszülő mekkora összegről mondott le, attól függjön az unoka nettója? Milyen megoldásra gondoltál?
„akkor az unoka fizetheti a saját magánnyugdíj-pénztárába azt a pénzt, legalább nem terheli majd az államot ha nyugdíjas lesz.„. Itt két dolgot említenék. Az egyik, hogy ezek szerint a magánnyugdíj pénztár jó, csak a kötelező magánnyugdíj pénztár nem volt jó, mert abban még kaptak nyugdíjat azok, azok negyven éven keresztül fizettek. Csak ezt kell elvenni, és minden szép lesz, és igazságos, és az államnak jó lesz. Mert az nem lett volna jó, ha még tíz évig nyögjük a kettős rendszer, viszont életek tönkretétele nélkül jutottunk volna el az öngondoskodásig. (Talán tíz éve kezdődött, még tíz év múlva már csak a fele menne az államiból, és azon kívül az alatt az idő alatt egy csomó ember meghal, aki az államiból kapna). A másik dolog, hogy a szuper megoldásoddal egy negyvenes akinek vannak gyerekei, és nyugdíj közeli szülei, az tartsa el magát, a gyerekeit, a szüleit, és gyűjtse össze a saját leendő nyugdíját. Az már perverz elgondolás, hogy a negyvenesek szülei elváltak, és mindkettőjük mindkét felmenője úgy házasodott újra, hogy a társának nincs gyereke, ekkor a saját családján kívül még négy családnak kéne biztosítani a létminimumot, minimum. Ha ezt így végiggondolod, akkor azt is végiggondolhatnád, hogy melyikünk a hülye.
És a további szép elképzeléseid. „Mindenki oldja meg családon belül”. Igen, és akinek nincs családja, de negyven éven keresztül fizetett, az ”meg kap valamilyen szolidaritási alapból.”, valamennyit. Ez igen! És ehhez kapcsolódik: „Vagy leszarod, hogy az kinek a munkabéréből kapod?„. Ha negyven éven keresztül leszartam, hogy ilyen zseniket, mint te vagy, taníttattak az adómból, és nem érdekelt, hogy kinek fizettek nyugdíjat a befizetett, akkor még járulékomból, akkor teljes joggal leszarhatom, hogy most kinek a munkabéréből fizetnek nekem. Vedd el a nyugdíjamat, de azonnal számold ki az óvodás korodtól, hogy mennyi volt a befizetett adómból arányosan a rád eső rész, és azt kérem tőled. Jó? És az összes többi embertől, aki az elmúlt negyven évben az én általam is fizetett adóból tanult. És akkor jöhet holnaptól a csak magániskola. A magánegészségügy egyébként már létezik, és visszatérve, azt is gazdálkodja ki a negyvenes a saját családjának is, meg a szüleinek is. És máris megváltottad Magyarországot.
Na, és ezt már tényleg nem kéne, de mindegy. „megbeszélni az emberekkel, hogy milyen cél érdekében milyen áldozatot kellene hozni.”. Nem tudom, hogy, ha nem irányított konzultációs íveken kérdeznék meg az embereket, hanem úgy igazán, és az lenne a kérdés, hogy a (volt) MANYUP okozta hiányra vegyünk fel kölcsönt tíz évre, aminek lett volna haszna, vagy a kínai vasútra, amiről Varga csak azt mondta, hogy szerinte majd itt fognak vámoltani a kínaiak, (sem ígéret, sem szerződés), és majd ez lesz a hasznunk, hát, nem tudom…
P.s. Az is önbecsapás, hogy azt hiszed, okos vagy.

bigdata 2018.02.21. 23:29:53

@blöff: sztem kifejtettem, hogy az ellátórendszerre gyakorolt hatásuk egyértelműen pozitív, nettó befizetők és aktív működtetők.

blöff 2018.02.22. 08:57:23

@bigdata: sztem kifejtetted, de megérteni nem akarod azt, hogy a szavazók a félelmeik alapján szavaznak. A pedig engem nem győzött meg, hogy leírja vki, hogy az ellátórendszerre gyakorolt hatásuk pozitív. A tények, statisztikák hiányoznak.

Untermensch4 2018.02.22. 11:33:47

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: "A felvilágosodás óta folyamatosan nő a perverzió, az emberellenesség, erre utaltam."
Amikor franco idején a spanyol katolikus egyház hatósági jogköröket kapott, ott pont nem protestáns és nem liberális alapon nőtt az emberellenesség...

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.02.22. 13:01:00

@Untermensch4:

Csak ez nem ellenérv.

Én is szívesebben választok egy Krisztushű tévelygő újprotestánst, mint mondjuk a jelenlegi vatkáni főmuftit.

Én a szellemiséger utaltam, nem annak konkrét gyakorlatára.

bigdata 2018.02.22. 13:02:49

@blöff: hogy érted, hogy a.tények, statisztikák hiányoznak? A tények biztosan nem, hisz azok akkor is tények, ha nem ismerjük őket. A statisztikák és tanulmányok sem, legföljebb téged annyira nem érdekel a téma, hogy az erről szóló híreket is sikerrel elkerülted.

blöff 2018.02.22. 15:25:56

@bigdata: akkor ez most ellentmondás, azt írtad, hogy kifejtetted te magad azt, hogy az ellátórendszerre gyakorolt hatásuk pozitív. Tények, stat nélkül. Erre most azt írod, hogy engem nem érdekel a téma és nem olvastam utána. Akkor most ugye mégsem fejtetted ki? Én nem tudom miért kell zsigerből kötekedni, ráadásul mondasz vmit, amire válaszolok, kiderül az nem is igaz, hanem úgy általánosságban vannak a tények ugyebár, meg utánanézhetnék mindenféle statisztikának a nagyvilágban. Nem, nem azt írtad, azt mondtad TE fejtetted ki! Ezt kerestem, TE nem fejtettél ki semmit, tények, stat idézésével! Akkor minek mondod, hogy igen?!
De a másik rögtön hülye.

nemecsekerno_007 2018.02.22. 16:22:31

@élhetetlen: Hagyjuk, marad a szocializmus, meg az hamis szolidaritás..

élhetetlen 2018.02.22. 16:56:17

@nemecsekerno_007: „Hagyjuk, marad a szocializmus, meg az hamis szolidaritás..”. Látod, ez a baj, hogy nem érted. Ha nem nyírják ki a MANYUP-ot, a leendő nyugdíjasoknak már csak a fele nyugdíjat kéne fizetni az államnak. (bocs, ha pár évet tévedek). Utána egyre jobb lett volna, anélkül, hogy kinyírnak egy generációt. Az lett volna egy értelmes megoldás átmenetként az öngondoskodásba. A te zavaros hablatyod az unokák nettójáról, meg a „Vagy ha a szülei már nyugdíj előtt állnak, akkor velük is lekardozza, hogy milyen arányban fizet neki és milyen arányban magának.”, ez nem járható út, de ahelyett, hogy ezt belátnád, úgy csinálsz, mintha én nem érteném a megváltó ötleteidet. Értem, hogy mit mondasz, csak hülyeséget beszélsz, és ezt úgy zárod, hogy „hagyjuk, marad a hamis szolidarítás”. Mi lenne, ha végig gondolnád amit írtam, és megpróbálnád megérteni, és nem ragaszkodnál egy, csak általad zseniálisnak vélt megoldáshoz?

nemecsekerno_007 2018.02.22. 17:21:12

@élhetetlen: "Ha nem nyírják ki a MANYUP-ot, a leendő nyugdíjasoknak már csak a fele nyugdíjat kéne fizetni az államnak..."

Erre jó lenne valami link, lehetőleg számokkal. Amúgy csirkebélből jóslás kategória.

3500 Mrd volt az "ellopott" MANYUP vagyon. 5000 Mrd évente a szociális kiadás aminek 84% nyugdíj.
Számojjá már az ég áldjon meg. Látom nem akarod érteni. A MANYUP-nak akkor lett volna értelme ha a többség lemond az állami nyugdíjról, akkor nem terhelnék a központi költségvetést.

Ilyen parasztvakításokkal vagyunk tele. Vagy szerinted a Bajnai kormány miért egyből a 13. havi nyugdíjat törölte? Csak akkor akarnánk már biztosítást kötni amikor ég a ház? Amikor épp jól megy akkor meg csak azt szajkózzuk, hogy ez, meg ez jár. Járni jár, csak nem jut.
Te is bedőltél a trükköknek úgy látom...

élhetetlen 2018.02.22. 18:09:55

@nemecsekerno_007: Jaj, anyám, neked link kell, mert az agyad nem működik? Kb nyolc éve lőtték ki a MANYUP-ot. 1998-nan vezették be, hu.wikipedia.org/wiki/Mag%C3%A1nnyugd%C3%ADjp%C3%A9nzt%C3%A1r
Ez az időszak, azaz, húsz év az általános 40 évig dolgozom időnek a fele. Ezért kapnák a felét azok innen, a másik felét onnan, akik akkor szálltak be, és még húsz évük volt. Az nem lehet normális elvárás, hogy valaki mondjon le húsz év befizetésének eredményéről, mert csak, az meg végképp nem, hogy aki csak öt évig fizetett a MANYUP-ba, az mondjon le 35 év befizetésének eredményéről. Nem érted?
„Csak akkor akarnánk már biztosítást kötni amikor ég a ház?”. Jó szöveg. Aki negyven éven keresztül fizette a nyugdíjjárulékot, (mikor az még az volt, nem adónem), az elvileg biztosítást kötött az állammal, hogy ennek fejében nyugdíjat kap. „Járni jár, csak nem jut.”. Tehát, ha te tizenéveken keresztül fizettél egy biztosítónak, aztán leég a házad, ők meg csődöt jelentenek, akkor csak így jártál? Neked nem jut? Azért az államnak nem így kéne működnie, de ezt nem látod be. Nem trükköknek dőltem be, te dőltél be a saját agymenésednek, aminek se füle, se farka, de boci, boci tarka.

bigdata 2018.02.22. 22:05:01

Ó hát persze, forrásokat és idézeteket kérünk evidenciákra, de mindig más kötekszik. Mindig.

nemecsekerno_007 2018.02.23. 11:05:14

@élhetetlen: "Ez az időszak, azaz, húsz év az általános 40 évig dolgozom időnek a fele. Ezért kapnák a felét azok innen, a másik felét onnan, akik akkor szálltak be, és még húsz évük volt.

- Jaja, csak közben jött az EU-s csatlakozás, meg a szabad munkaerő áramlás.
- Csökkent a befizetők száma és a rendszer maradt a felosztó-kiróvó (ez az egyik alapvető hibája egyébként)
- Utána meg a válság amit mi erős devizahitelekkel a nyakunkon vártunk.
- Az adóéket meg nem tudtuk érdemben csökkenteni, mert akkor a kiadási oldalt is kellett volna.

"Az nem lehet normális elvárás, hogy valaki mondjon le húsz év befizetésének eredményéről, mert csak, az meg végképp nem, hogy aki csak öt évig fizetett a MANYUP-ba, az mondjon le 35 év befizetésének eredményéről..."

- Erre most mit mondjak? Ha nem vagyunk hajlandóak áldozatot hozni (mindenki) akkor csak ilyen félmegoldások születnek mindig.
- A MANYUP jó lett volna, ha nem kötelező. Ha mindenki abba fizet amelyikbe akar, de csak onnan kap majd. Ebből kiderült volna, hogy mennyire függnek az emberek az államtól ill. mennyire bíznak benne.
- Ez több szempontból is jobb lett volna mert így nem termelődhet újra a hiány.
- De így igazából ez is a "semmittevés kompromisszuma" lett

"Aki negyven éven keresztül fizette a nyugdíjjárulékot, (mikor az még az volt, nem adónem), az elvileg biztosítást kötött az állammal, hogy ennek fejében nyugdíjat kap...."

- Arra keresztet lehet vetni amit 40 évig fizetett, ez is a néphülyítés része. Egy szocialista maradvány.
- Abból az akkori nyugdíjakat fizették, de ezt már nem írom le ezredszer... Ez a hit része a rendszernek.
- "Elvileg biztosított" :) Elvileg. Erről beszélek, járni jár, csak nem jut. A politika meg azt mondja amit az emberek hallani akarnak.
- A MANYUP-al időt nyertünk, olyan mint amikor az üszkösödi egy-két lábujjad és kapsz egy krémet, hogy azzal kenegesd.
- Pár évig úgy tűnik, hogy működik a dolog, csak amikor elkezd újra romlani akkor visszamégy az orvoshoz.
- Akkor már nem krémet ír, hanem azt mondja, hogy most már le kéne vágni az összes lábujjad.

"Tehát, ha te tizenéveken keresztül fizettél egy biztosítónak, aztán leég a házad, ők meg csődöt jelentenek, akkor csak így jártál? Neked nem jut?..."

- Ilyen szempontból nem volt jó példa mert a nyugdíjrendszer (se) biztosítás alapon működik.
- Ha te önkéntes nyugdíjat fizetsz, akkor ha fel akarod venni akkor felveheted egyben v. fizetik havonta járulék formájában, de csak 10 évig.
- Na az állami nem igy működik.
- És mint írtam már, az amit befizettek évtizedeken át az nincs. Mert elköltöttük az akkor nyugdíjakra. Ez is kegyes hazugság része.

De ha ebből se sikerül megérteni, akkor nem akarod elfogadni ezt a szomorú tényt. Ezért írtam azt, hogy akkor marad ez a szappanopera ami van. További jó szórakozást.

Untermensch4 2018.02.23. 19:35:25

@nemecsekerno_007:
"- Jaja, csak közben jött az EU-s csatlakozás, meg a szabad munkaerő áramlás.
- Csökkent a befizetők száma és a rendszer maradt a felosztó-kiróvó (ez az egyik alapvető hibája egyébként)
- Utána meg a válság amit mi erős devizahitelekkel a nyakunkon vártunk.
- Az adóéket meg nem tudtuk érdemben csökkenteni, mert akkor a kiadási oldalt is kellett volna."

A kiáramló munkaerő "feketelábúzása" az agitprop osztály részéről akkor szűnt meg amikor megmutatta nekik egy számolni tudó hogy aki kiment
- mennyivel NEM terheli az ellátórendszert mert nem kell segélyezni
- a hazautalásai mennyi forgalmi adót generálnak és az hogyan aránylik az itthoni munkavállalása esetén termelődő adóbevételhez
- kint töltött ideje alatt mennyit NEM terhel az eü-rendszerre mert a tartózkodási országában jár orvoshoz
- a kinti nyugdíj-gyűjtögetése pedig egy akár tisztán állami, akár vegyes rendszerben helyettesíthetik a majdani magyarisztáni nyugdíjrendszerből neki történő kifizetések egy részét (ami jogszabálymódosítással simán kivitelezhető, már ha egyáltalán nyugdíjasnak visszajön a delikvens)
A befizetők száma alapból folyamatosan csökken. Korfa, a demográfiai válság már a '80-as évek eleje óta folyamatos.
A lakossági devizahiteleknek nincs köze a nyugdíjrendszerhez. A lakossági forinthiteleknek sem. Fordítva is igaz: esetleges megtakarítások léte se befolyásolja a nyugdíj-jogosultságot.
Az ezer lakosra jutó közalkalmazottak számában kb európai rekorderek vagyunk, ehhez képest nem a szolgáltató állam logikája mentén működik a dolog. Pedig papíron a Ket alapján is lehetne de a gondolat eleve idegen a jogalkalmazó rendszerben dolgozóktól. A bürokratikus automatizmusnak meg az alacsony munkaerő-igény lenne a lényege.

heptakontanonaéder 2018.02.24. 01:11:46

@laci_52: ha valakit érdekel a sivár való, az hasonlítsa össze az átlagnyugdíjat az átlagbérrel!
(és a növekedéseiket)

kispotzak 2018.02.24. 10:29:39

@nemecsekerno_007:

Kedves nemecsek, értem én, hogy neked csak a finanszírozás körül forog az agyad, de én arról egy vak hangot sem írtam, és nem, eszem ágában sincs jönni a manyup-pal(?!) vagy bármivel.
Ugyanis a cikk egyetlen (de szerintem alapvető) felvetésére reagáltam, miszerint az idősek semmit nem tudnak a "valós" helyzetről, hiszen őket "nem érinti". Erre írtam, hogy mivel a legtöbb nyugdíjas korú embernek vannak gyerekei, unokái (akik urambocsá fontosak számukra, és akikkel igenis beszélgetnek), ezért hallják, tudják, milyen problémákkal, nehézségekkel szembesülnek a huszon-, harminc-, negyven éves emberek. (Nyilván az erre való reakciójuk már nem egyforma, erre írtam a konkrét példákat).

Ne haragudj, de kicsit úgy tűnik, hogy a grafomániád és a finanszírozási kérdés iránti elkötelezettséged arra késztet, hogy bárki, bármit ír, de csak ezt látod meg benne, még akkor is, ha szóba sem kerül, és "lősz mindenre ami mozog". Felesleges :-) .

blöff 2018.02.24. 11:42:13

@bigdata: Te szóltál az én bejegyzésemre, nem fordítva, ezért néha legalább magadnak bevallhatnád...

nemecsekerno_007 2018.02.24. 17:39:56

@kispotzak: A tiéd a lelkizős változat. Valszeg van elég pénzed, ezért megteheted. Ennyi.

nemecsekerno_007 2018.02.24. 17:42:59

@Untermensch4: Amiket itt leírsz azt az itthon dolgozók is mind befizetik. Persze kifogásnak jó lehet, csak gyenge. 1000 Mrd évente amit haza utalnak. Egy okkal több, hogy beszálljanak végre a közösbe is.
Vagy vigyék a nagyit is aztán kérjenek neki nyugdíjat attól az államtól ahol dolgoznak. Meglátjuk adnak-e.

Assistante 2018.03.01. 12:27:45

A bérek szempontjából: egyre többször úgy látom, hogy van valamiféle tudomást venni nem akarás az emberekben. A felsőoktatásban ugyanis az elmúlt három évben volt bérnövekedés (akárki akármit mond), ezért a tanársegédek 114.000 Ft-os nettó fizetése idén januárra 147.000 Ft-ra nőtt, ami még mindig nem túl sok, de legalább nyílt az olló pl. a takarítók fizetéséhez képest. Ha – adná Isten – a következő években újból nőne az alapbér, akkor egy végzős PhD-s is szívesebben mondaná, hogy marad az egyetemen kutatni, oktatni, mert a fizetése nem lesz kevesebb, mint az ösztöndíja (az utóbbi – tudtommal – 140.000 Ft jelenleg, tehát az ösztöndíj és a bér kb. egálban van). Szerintem az arányosítás sem túl jó, mert a tanársegéd az egyetemi tanár bérének a 40%-át kapja, és az adjunktus is csak az 50%-át. De oké, ettől tekintsünk el: ha a professzori fizetést rendbe raknák, már akkor jobb lenne minden.
És még a tudomást nem vételről: az első emelés után az ELTE BTK-n tartottak demonstrációt (a jó ég tudja, kik, de voltak közöttük egyetemi oktatók is) abból az apropóból, hogy van olyan oktató, akinek egy fillérrel sem nőtt a bére. Na most az illető vagy hazudik, vagy csak nem hajlandó tudomást venni a bankszámlakivonatán megjelenő megemelt bérről, esetleg nem hiszi el, hogy 8 éves holtpontról mozdult el a bérügy. Érteni vélem, hogy miért lenne jó kapásból 50%-os béremelést kapni, hiszen aki ebből az egy fizetésből él, családja van, vagy családot akar alapítani, hitele van (és még a jó ég tudja, mennyi gondja lehet az embereknek), annak ez édeskevés... De most komolyan: 2002 után láttuk, hogy hova vezet a fedezet nélküli béremelés. A bérek olyan szépen devalválódtak, hogy öröm volt nézni... Akkor inkább legyen lassabb, de biztosabb a bérérték-növekedés. Nemde?

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2018.03.01. 12:45:15

@Assistante: nem értek egyet. Alapvetően azt kell nézni hogy GDP arányosan mennyit költ az ország a terciális edukációs frontline-ra és az Mo-n az egyik legkevesebb. Kétségbeejtően kevés. Mindemellett persze igaz, és én mindig el is mondom, hogy ebben nem kizárólag az Orbán rezsim a ludas, a többi sem jeleskedett, sőt. Amíg ez nincs rendbe rakva addig a rendszer kontraszelektív lesz, hiszen aki teheti elmegy, aki meg nem teheti az olyan is (tényleges tisztelet a kivételeknek, akik szerelemből dolgoznak magyar egyetemen. De zt is csak akkor tudod megtenni, ha nem vagy családfenntató).

Itt drasztikus béremeléssel _párosuló_ drasztikus minőségemelésre lenne szükség. Egészen elképesztő emberek tanítanak magyar egyetemeken, mindenféle értékelhető tudományos teljesítmény nélkül docensi, professzori kategóriákban. A fizetések minimum megkétszerezése mellett ezt is be kell szüntetni, valódi kutatási eredményeket elvárni, nemzetközi hallgatókat ide vonzani a megemelt Research outputtal. Különben nem fog menni.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2018.03.01. 12:48:42

@Assistante: + az átlag magyar doktorandusz/anda a gyakorlatban 1 napot van a héten a képzésben a többiben dolgozik, nem a 200K az egyetlen bevétele. Ez drasztikusan megváltozik ha tanársegédi minőségre vetemedik tekintettel arra, hogy ott mindjárt kap 18 órát hetente, ez három sűrű nap, + a kutatás, rengeteg adminisztráció, előadásokra készülés, a gyakorlatban kijön neki az 50 óra hetente ami azt jelenti a heti egy napból rögtön lesz neki 6 - ugyanazért, vagy picit kevesebb pénzért.

Assistante 2018.03.01. 14:48:52

@harmadikszem: Én ezt értem, és igazad is van. Arra próbáltam csak rávilágítani, hogy ha volt valami eredmény, még ha minimális is, azt ne hazudjuk el, ne tagadjuk le, csak azért, mert nem elég az a béremelés. Attól még megtörtént. Mindig lehet többet kérni, elégedetlenkedni (bár az ilyen embereket sosem fogom megérteni), mert ez a demokrácia, szólásszabadság kótyomfitty stb. Ennyi.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2018.03.01. 20:12:44

@Assistante: egyébként nem volt reálbér emelés, a mostani bérszínvonal még mindig nem éri el a 2008-asat sem reálértékben. Ráadásul legtöbb helyen, tipikusan az állami egyetemeken, visszavették a cafeteriát, a levelezősök utáni óradíj néhol egészen nevetséges (1.150 Forint!) és év végén (!) fizetik ki, tehát augusztusban kapod meg az előző év szeptemberit is. Ami a posztdoktori ösztöndíjakkal kapcsolatos levonásokat (egyetemi rezsiköltség címen) illeti, hát az meg egészen katasztrofális, 20 és 100 (!!!!) % között mozog. Ez nem elégedetlenkedés, ez maga a borzalom és igen, el lehet menni, el is megyünk. De ez az országra nézve menthetetlenül káros, ezt látni kell.

Assistante 2018.03.01. 20:32:47

@harmadikszem: Hát akkor én valami csodaegyetemen tanítok és dolgozom, mert nálunk mindennek az ellenkezője történik, még banki költségtérítést is kapunk, a cafeteriát pedig 2016 óta kétszer emelték. Én nem tudom, mi ez a sok rossz, amit felsoroltál, de tegyük fel, hogy léteznek, de akkor ez engem (és a kollégáimat) valahogy nem érint. Vajon miért nem? És nem, ez nem a Műszaki Egyetem vagy mondjuk a Közgáz...

Ha valaki menni akar, az menjen, mindenkit nem lehet visszatartani. Az Európai Unió erre (is) lett kitalálva.

Assistante 2018.03.02. 21:47:27

@harmadikszem: Valamiért sejtettem, hogy ha nem sorolom föl, ez lesz az első, amire rákérdezel. :D Kár, hogy igazam lett. Nem, nem az NKE.

harmadikszem · http://harmadikszempont.blog.hu/ 2018.03.02. 22:00:55

@Assistante: ja, csak azért mondom mert a pesti egyetemeket elég jól ismerem munkavállalóként is és ott a CEU az NKE meg (kicsit) a PPKE kivételével mindenhol az áll, amit írtam. AZ NKE-nek elég sok pénze van, és olyan dolgokra is tud ani (publikációs díjak tipikusan) amelyekre egyébként máshol is kellene, de nem jut rá.